×

A választás szabadsága

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. január 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 13. számában (1999. január 15.)

 

A vállalatvezetők leginkább az optimális gazdálkodás érdekében vagy az adódó alkalom miatt igényelnek szolgáltatásokat külső vállalkozóktól. Minden vállalkozás másként jut a számára szükséges szolgáltatáshoz, de egyetlen dologban megegyeznek. Ez pedig az, hogy a legfontosabb szempont a kiválasztásnál a jó referencia, az ismertség és az ismeretség.

 

Az, hogy a vállalat az energiaszükségletét hogyan szerzi be, a távközlési kapcsolatát miként oldja meg, döntően még adottság, illetve kényszer kérdése. Az, hogy melyik áram-, illetve gázszolgáltató területén vannak a telephelyek vagy melyik távközlési társaság szolgáltatási területén, meghatározza a szolgáltató kilétét is.

Ma még az úgynevezett nagyszolgáltatók között választási lehetőség sincs, de a távközlésben 2002-től már részben lesz. Az energiaszolgáltatóknak is folyamatosan készülniük kell a piac liberalizálására, ennek beköszöntekor a nagy-, illetve ipari méretű fogyasztóknak nem az esetleges tarifareformra kell majd várniuk, mint most, hanem a jobb és olcsóbb szolgáltató szolgáltatását vehetik majd igénybe.

Kötelező szolgáltatások

Van olyan szolgáltatás, amit a vállalatok nem tudnak kikerülni. Ilyen a pénzügyi, a biztosítási szolgáltatások területe, van ilyen abban az esetben is, ha a vállalat alkalmazásában nincs megfelelő jogosítvánnyal rendelkező személy. Ha nincs ügyvéd a cégnél, peres, illetve cégbírósági ügyekben már ügyvédi irodához kell fordulni, ha nincs munkavédelmi felelős, akkor szintén szolgáltatót kell keresni.

Nincsenek könnyű helyzetben azok, akik valamely tevékenységet külső céggel végeztetnének. Ha az ismerős cégek körében nincs az adott területen jártas vállalkozó, akkor egyrészt túl bő listáról kénytelenek válogatni, másrészt nehezen tudnak meggyőződni arról, hogy az adott feladat elvégzésére alkalmas-e a kiválasztott személy, illetve cég.

A valaha volt nagy állami vállalatoknál minden feladatra volt ember és eszköz, bár a korszerűbb gazdálkodás érdekében csak az ésszerűség mértékéig. A Dunai Vasműnek, a Magyar Alumíniumipari Trösztnek, a Borsodi Acélkombinátnak vagy a Vegyipari Trösztnek nem volt gondja a szállítás, a címkézés, a bérszámfejtés vagy az üdültetés és sport, mert a vállalaton belül mindenre volt ember, és adottak voltak a feltételek. Néhány feladatot ugyan akkor sem végezhettek cégen belül. Például pénzügyi és biztosítási tevékenységet és export-importot sem, mindaddig, míg külkereskedelmi jogot nem szereztek. Választási lehetőség a szolgáltatók között viszont nem volt, lévén egy bank, egy biztosító és a termékcsoportot illetően egy külkereskedelmi cég.

A szolgáltatás költségtakarékosabb

A gazdasági átalakulás rákényszerítette a gazdasági társasággá alakult vállalatokat, hogy a költségek csökkentése, a hatékonyság növelése érdekében csak arra a tevékenységre koncentráljanak, amely nyereséget hoz számukra.

Így el kellett küldeni a portást, a kertészt, a karbantartót, az adminisztrációról a tűz- és munkavédelmi felelőst, ugyanakkor helyettük megfelelő szolgáltatásokat kellett, illetve kell igénybe venni. Sok esetben ezek a szolgáltatók a vállalat alkalmazottai voltak, de vállalkozóként már hatékonyabbak, mint voltak korábbi munkahelyükön. De a változások lehetőséget adtak arra is, hogy a menedzsment a vállalat számára legelőnyösebb, legoptimálisabb szolgáltatást vegye igénybe még a pénzügyek és a biztosítás terén is. Egy biztos, ők legalább tisztában vannak azzal, mi mindenre kell ügyelniük.

De mi van, ha valaki vállalatot akar alapítani? Mondhatni, baj. Teljes körű tájékoztatást ugyanis arról, milyen feltételek között, mire lehet szükség egy hazai vállalkozásban, sehol nem lehet találni, sehol nem lehet kapni. Az érdekérvényesítő, illetve a szakmai szervezetek ugyan nyújtanak szolgáltatást vállalatalapításhoz is, de arra nincs garancia, hogy felhívnák a vállalatirányítók figyelmét például a környezet-, tűz- és munkavédelmi felelős, illetve ilyen szolgáltatás igénybevételének szükségességére. Esetleg arra, hogy bizonyos munkakörökben alkalmassági vizsgálat kötelező, amit az üzemorvos, vagy az újabb nevén foglalkoztatási orvosi szolgálat végez el. Arról nem is beszélve, talán ilyen szolgáltatót nem is tudnak ajánlani ezek a szervezetek. Az pedig már jelentős többletköltséggel jár, ha az ellenőrzés nyomán kiszabott bírságot is meg kell fizetni.

A szövetségek segítenek

A megkérdezett szervezetek és szövetségek a tagsági díj ellenében jogi, gazdasági tanácsadást nyújtanak, és a meglévő szakapparátus a szükséges procedúrát is végigviszi, de azt már természetesen díjazás ellenében. Minden szövetség, szervezet állítja: az ő szakapparátusuk végzi el a legolcsóbban az igényelt szolgáltatást. Annyiban ez biztosan igaz, hogy általában együttműködési keretmegállapodás rögzíti az árkedvezményt, csak a kérdés az, mihez képest.

Szolgáltatási bróker

Szolgáltatási brókercégről, azaz olyan vállalkozóról, amelyik abból élne, hogy a legmegfelelőbb szolgáltatást a legmegfelelőbb helyre juttatja el, viszont sehol senki nem tud. Így állítható, hogy senki nem térképezte még fel, hogy mik a vállalkozói igények, mire, milyen gyakorisággal lenne megbízás és milyen feltételekkel, azaz közvetíthetne a szolgáltatásokat igénylő cégek és az erre vállalkozó vállalkozók között.

Az erős árverseny miatt szolgáltatói árlistát kevesen tesznek közzé, üzleti titokként kezelve azt. Így már az is munka- és energiaigényes feladat, hogy az árakról képet alkothasson a megrendelő.

Ezek a szervezetek valóban a legátfogóbb szolgáltatást nyújtják, de mivel ezek nem igazán személyre szabottak, nem is mindig megfelelőek. Így nem a szakapparátus segít a vállalatoknak, hanem a vállalatok saját magukon, amennyiben kihasználják a szakmai, érdekérvényesítő szervezetek üzletember-találkozói, szakmai fórumai által kínált lehetőséget a személyes kapcsolatok építésére és fenntartására, a fontos információk megszerzésére. Általános a vélemény, hogy a szolgáltatók kiválasztásában nem feltétlenül a legalacsonyabb ár, hanem a legjobb szakmai referencia a döntő szempont, így az illetékes terület felelősei valójában a személyes kapcsolatok révén választják ki azokat.

Bizalom és referencia

A vállalatok és a szolgáltatók közötti kapcsolat nemcsak üzleti, hanem bizalmi kérdés is. Különösen érvényes ez a pénzügyi szolgáltatásokra, az őrző-védő és portaszolgálatra, valamint a könyvvizsgálatra. De bizalmi kérdés a fejvadász megbízása is. Bizonyos értelemben a vállalat vezetése kiszolgáltatott a menedzser- és a munkaközvetítőnek is. Lehet ugyan pályáztatni az állást, de a topmenedzserek közvetítése a versenyszférában ennél magasabb szinten folyik. Az sem mindegy, hogy egy-egy sürgős munka elvégzésére a munkaközvetítő milyen munkaerőt küld, hiszen ezen múlhat a megrendelés teljesítése.

A jó könyvvizsgáló nemcsak a pénzügyi év zárásakor aktív, hanem év közben is konzultál a menedzsmenttel a hatékonyabb pénzügyi gazdálkodás érdekében.

A jó pénzügyi tanácsadó nemcsak a szabad pénzek felhasználására tesz ajánlatot, hanem segíti a vállalatvezetést abban is, hogy a legjobb kondíciókat találják meg a pénzügyi források megteremtéséhez.

A szolgáltatások választéka

Vélhetően nem kis feladatot jelent a vállalatvezetésnek megtalálni a legmegfelelőbb szolgáltatót. Lehet, hogy a köreiben jó referenciával rendelkezőkön kívül jobbat is találhatna, ha tudná, hol keresse. Nem biztos, hogy a szakmai körökben ajánlott és kiválasztott PR-cég például pont azt az újságírói kört ismeri, hívja meg a tájékoztatóra, amelyik megfelelő a szándékolt közlés továbbadására.

Előfordul, hogy egy sajtótájékoztatón, amelyen nem a témában jártas újságírókat látja a megrendelő, mert a PR-szakemberek nem gondoltak arra, hogy a képviselt cég tevékenységének két aspektusa is van, például gyógyszerforgalmazás és egészségügy, ezért se ezt, se azt a kört nem tudták "megfogni". Persze a céget már jól megismerő PR-cégeket a megbízók megtartják, értékelve azt, hogy a megfelelő csatornákat találják meg a tájékoztatáshoz. Ez azt is mutatja, a személyes kapcsolatokon, a jó referencián kívül a megbízó szakmájában való jártasság megszerzéséhez is időt kell hagyni, hogy hatékony legyen az együttműködés.

A lehetséges szolgáltatások teljes felsorolása lehetetlen, de némi áttekintést talán adnak az alábbiak.

Szinte minden vállalkozásnak szüksége lehet munkaközvetítőre, fejvadászra és az alkalmazandók alkalmassági vizsgálatára. A lehetséges balesetek megelőzésére, a munkahelyi egészségügyi ártalmak ellenőrzésére mai nevén foglalkoztatási egészségügyi szolgálat van a korábbi üzemorvos helyett. Ha nincs "üzemorvos" az állományban, a szolgálathoz tartozó orvos vállalkozásban látja el ezt a feladatot. Megkerülni a szolgálatot nemigen lehet, hiszen az ÁNTSZ-ek, a megyei tisztiorvosi szolgálat rendszeresen ellenőrzi, betartják-e a munka-egészségügyi előírásokat. Hiába akkor a költségek csökkentésére való törekvés, bírság formájában még többletkiadást is jelent.

A vagyon- és értékvédelemhez tetszőlegesen őrző-védő, illetve pénzszállító szolgáltatást vesz igénybe a vállalkozás. A banki szolgáltatások közül nemcsak a pénzmozgással és számlarendezéssel, hitelezéssel és más pénzügyi forrásteremtéssel kapcsolatos tevékenységekről van szó, hanem értékmegőrző fiókról, például széfbérletről is.

Nem érdemes még a nagyobb cégeknél sem takarító és karbantartó személyzetet tartani, ezzel kifejezetten ezzel foglalkozó cégeket bíznak meg, a volt állami vállalatok nagy részénél még a korábbi alkalmazottak vállalkozásait.

Érdekképviselet és szolgáltatás
Az IPOSZ az európai integrációs folyamat befejezéséig, 2002-ig a jelenlegi tanácsadó tevékenységről a szolgáltatói tevékenységre akar áttérni, mondta Szűcs György, az IPOSZ elnöke. Az integráció kényszerítő körülményt jelent ahhoz, hogy a szakmai és érdekérvényesítő szervezetek ugyanúgy, mint az EU-országokban, szolgáltatók is legyenek. Az IPOSZ két éven belül rendelkezik majd a szolgáltatók listájával, a vállalási díjak, szolgáltatási árak kínálatával és esetleg a szabad kapacitások lajstromával is, hogy megfelelően tájékozódhassanak a tagok és a szakmai érdekérvényesítők a piacról. Ehhez azonban szoros együttműködésre van szükség a kormány és a szakmai, valamint az érdek-képviseleti szervezetek között.

Bizalmi szolgáltatás

Van néhány igazán bizalmi szolgáltatás. Ilyen többek között a számítástechnikai hardver és szoftver karbantartása, szervizelése, hiszen a hardveres vagy szoftveres gyakorlatilag a teljes adatbázishoz hozzáférhet, ha akar. A piacon rengeteg szereplő van, kiválasztásuk nem egyszerű feladat, különösen ha tekintetbe vesszük, nemcsak a számítógépben, nemcsak a programban, hanem az adatátviteli rendszerben is lehet a hiba. Ehhez a témához kapcsolódnak az adatbázisokból nyert szolgáltatások, de ehhez is meg kell találni a "testre szabott" adatforgalmazót. A szolgáltatás díjára fordított költség csak akkor "jön be", ha rövid idő alatt, nagy találati pontossággal szerzik meg a információt, és azt jól fel is tudják használni.

A reklám, a piackutatás és a PR-tevékenység elengedhetetlen a sikeres piaci szerepléshez. Többek között ezek a nagy költséget igénylő tevékenységek, ezért a legtöbb helyen a marketingigazgatóság erre specializálódott vállalkozónak adja ki ezt a munkát is. Ki gondolna arra, hogy maga szervezzen kiállítást vagy vásárt. Ezt is erre hivatott cégekre bízzák a vállalatvezetők.

A piacra jutást segíti ma már a minőségbiztosítás és a minőség-ellenőrzés. A különböző minőségi auditot nemcsak egy alkalommal, hanem rendszeresen végzik. Ezek azok a szolgáltatók, akiket a megbízók nem túl gyakran cserélgetnek, igaz, belőlük viszonylag kevés a nemzetközileg elismert auditor, ami a legfontosabb szempont a kiválasztásnál.

A kereskedőnek például szüksége lehet a pénztárgép és a bankkártya-leolvasó szervizelésére, valamint vonalkód-szolgáltatóra is. A bankkártya-leolvasók jó részét a bankok adják bérbe, ezért a javítását, karbantartását is azok végeztetik el.

A nagy bolthálózattal rendelkező kereskedők többnyire dekorációs részleget is üzemeltetnek, de kirakatrendező, dekorációs szolgáltatást is igénybe vehetnek.

A külkereskedelmi tevékenységhez sem feltétlenül kell például vámügyintézőt alkalmazni. A munkát elvégzik az erre szakosodott vállalkozások, amelyek többnyire vámudvart üzemeltetnek, és a vámeljárást teljes egészében elvégzik.

Ha veszélyes hulladék is keletkezik a vállalatnál, annak kezelése és elszállítása nagyobb körültekintést igényel, mint az egyszerű szemétszállítás. Könynyen nehéz helyzetbe kerülhet a cég, ha a megbízott szolgáltató a veszélyes hulladékot nem szakszerűen szállítja vagy rakodja le.

Szolgáltatás a legjobb áron

Számos szociális ellátást is szolgáltatóra bízhat a menedzsment. Nem kell fenntartani az esetleges veszteséges üzemi konyhát, nem kell üdülőt, sportpályát üzemeltetni. Egyszerűen csak meg kell venni a szolgáltatást, és természetesen nem szabad elfeledkezni arról, hogy a szociális juttatást bizonyos értéken felül személyi jövedelemadó és társadalombiztosítási járulék is terheli.

Szükség lehet még üzemi lapra és azok vagy más kiadványok nyomtatására és terjesztésére is. Alkalmanként futárszolgálatot is hívni kell, bár az elektronikus irattovábbítás idején ez legfeljebb csak speciális esetekben szükséges.

A kérdés az, mi a legjobb ár a szolgáltatások területén, ha egyszer nincs árlista. A szolgáltatók attól tartanak, hogy az ár ismeretében a konkurencia "alákínál", ezért nem közlik azokat.

Az ár a szolgáltatások döntő részében már kínálati, ezért erre is érvényes az, ami bármi másra a piacon: az a jó ár, amit megadnak érte. De menynyit érdemes?

A reklámcégek például ajánlott tarifa alapján dolgoznak, de maguk sem csinálnak titkot abból, hogy nem mindig tartják magukat saját díjszabásukhoz. A nagy és rendszeres megrendelőnek engedményt adnak, holt szezonban vagy "beetetés esetén" szintén nyomottabb árakat használnak.

Nem egyszerű a bank vagy bankok kiválasztása. A cég nagyságától függetlenül általában több bankot is választ a menedzsment. Egyrészt nem minden bank nyújtja az igényelt szolgáltatást, másrészt a különböző szolgáltatások az egyik banknál többe, a másiknál kevesebbe kerülnek. A pozitív cash flow-val dolgozók pedig terelgetik átmeneti szabad pénzeszközeiket a különböző pénzintézetek között, aszerint, hol fialnak jobban. Az eligazodáshoz azonban kevés a kapaszkodó, bár a befektetési szolgáltatók most már közölnek az Interneten olyan adatokat is, mely pénzintézetnél legjobbak a kondíciók a számlavezetéshez, a betéthez, a hitelhez és így tovább.

Ugyancsak körül kell néznie a biztosítási piacon annak a vállalatvezetőnek, amelyik relatíve kis költséggel akar megfelelő kockázatra biztosítást kötni. Nem nagyon készültek még fel a biztosítók arra, hogy a vállalatoknak a szükséges kockázat mértékéig ajánljanak biztosítási csomagot, és ne ugyanazt kínálják például a gyógyszergyárnak és a gyógyszertárnak is.

Bizonyos cégek, nagy vállalatok, például a tőzsdére bevezetett társaságok nem akárkit bízhatnak meg a könyvvizsgálattal. A Budapesti Értéktőzsde ugyanis előírja számukra, hogy mely auditor cégeket vehetik igénybe. Igaz, ezek listája igen hosszú, így választék van bőven.

A cég, amely számít a szolgáltatókra

A közepes méretű vállalkozásnak tekinthető Veszprémi Nyomda Részvénytársaság számos szolgáltatást vesz igénybe, hogy az alaptevékenységhez nem kapcsolódó tevékenységek ne terheljék meg túlzottan a társaság költségeit. Az alaptevékenységhez azonban csak egy részterületen veszi igénybe külső cég szolgáltatását a cég – mondta el Erdős András vezérigazgató.

A többi tevékenységre szolgáltatóval kötnek szerződést, ez ugyanis kisebb költséget jelent, mint az alkalmazottak bérterhei és a lekötött eszközök. A szociális ellátást is szolgáltatókra bízta a cég, de ezeknél a juttatásoknál az egyéb terheket is megfizetik, magyarázta a vezérigazgató.

A fóliázáshoz és a borítóbekötéshez állandó partnerük van, bár a szerződést egy évre kötik, és évente újítják meg, amikor természetesen felülvizsgálják az árakat is.

Csak szakmai referenciával

A szakmai partnereket csak és kizárólag a szakmában megszerzett referencia alapján választják ki. Figyelik ugyan a hirdetéseket is, de szakmabeli ajánlása kisebb kockázatot jelent, mint egy újságból kiválasztott ismeretlennel szerződést kötni. A megkövetelt színvonal mindennél fontosabb, ezért elsősorban más nyomdák ajánlását veszik figyelembe. A szakmai körökben kivívott jó megítélés még az árnál is fontosabb, mert a minőség az elsődleges szempont, az ár és a szállítás már megegyezés kérdése. Ha a fóliázással nem elégedett a cég, természetesen tovább kutat megfelelő vállalkozó után, de csak nyomdaipari körökben.

Ha magadnak drágább

Számos olyan szolgáltatásra is igényt tart a cég, mondta a vezérigazgató, amelyet maguk is elvégezhetnének, de túl nagy eszközlekötést, vagy más jellegű, például bérköltséget jelentene. Ezért csúcsidőszakokban a helyi diákmunka-közvetítőhöz fordulnak. Veszprémben, mint egyetemi városban, sok alkalmi munkát vállaló diák él. Bár a városban már két diákmunka-közvetítő is van, a szerződés megkötésekor még csak egy volt, így annál tartanak ki. A konkurencia megjelenése után sem volt érdemes váltani, hiszen a munkaerőt mindkét cég egy helyről toborozza. A diákmunkásokra akkor van szükség, ha szűk a határidő és a műszakpótlék, a túlóra költsége az alkalmazottaknál túl magas lenne. Ez nem jelenti azt, hogy a nyomda saját dolgozóin takarítja meg a túlóradíjat. Számukra inkább azokat a munkákat tartják fenn, amelyeknek költségei elviselhetőbbek a vállalat számára.

Nem csak saját autóval

A nyomdának nem éri meg saját járműparkban lekötni másra fordítható eszközeit, ezért helyi szállítmányozási céggel kötöttek szerződést. Sok megrendelő a fuvart is igényli a nyomdától, ezért a szerződött szállítmányozó éves szerződés alapján végzi ezt a munkát. Éppen ezért a szállítási vállalkozó rugalmas, ha sürgős megrendelés van, minden körülmények között biztosítja a fuvart.

Nem éri meg a nyomda számára például az sem, hogy külön vámügyintézőt alkalmazzon. Állandó partnerük egy vámudvart működtető vállalkozás. Olcsóbb, egyszerűbb és esetenként gyorsabb is, mint ha erre kiképzett dolgozót alkalmaznának. Ugyancsak nem érdemes magasan kvalifikált, magas bérköltséget igénylő rendszergazdát alkalmazni a számítógépes hálózat karbantartására. Előrelátóan a nyomda olyan számítástechnikai céggel kötött szerződést, amelyik vállalta azt, hogy a tervezett vállalati integrált rendszer megvalósítása esetén is ellátja a szervizelést és a szoftverfelügyeletet.

Különös körültekintést igényelt az őrző-védő szolgálat kiválasztása. A régióban három-négy ilyen vállalkozás van. Ôk látják el a portaszolgálatot, és a telefonközpontot is az ő alkalmazottjuk kezeli. Ez a feladat abszolút bizalmi kérdés a vállalkozás számára, hiszen a cég gyakorlatilag a teljes vagyonát az őrző-védő szolgálatra bízza. A Veszprémi Nyomda pályázaton találta meg a számára legmegfelelőbb partnert, akivel szerződésben kötötték ki azt is, hogy a szolgálat, az esetleges kár megtérítésére külön biztosítást köt. Ez nem jelenti azt, hogy a cégnek ne lenne teljes körű vagyonbiztosítása. Biztosítási brókerre nem volt szükségük, mert a nyomdászszakszervezet szervezte kedvező biztosítási konstrukciót vették igénybe.

Az előadók helyett szolgáltatók

Környezet-, tűz- és munkavédelmi előadó helyett szolgáltató végzi ezt a tevékenységet. Ezen a piacon többnyire a szolgáltatók ajánlják magukat, erős a verseny közöttük, de ez esetben is közös érdek a tartós és jó kapcsolat a szolgáltató és a megbízó között.

A szociális ellátást sem házon belül oldják meg. A vállalat melegítőkonyhát tart fenn, és a kedvezményes étkeztetéshez egy közeli étteremből rendelik az ebédet. Az üdültetéshez pedig a Hunguesttől vettek üdülési jegyeket. Így ezen a nyáron például 26 alkalmazott családja üdült a nyomda támogatásával.

Az üzemorvosi, vagy új nevén a foglalkoztatási egészségügyi szolgálatot egy veszprémi egészségügyi vállalkozás nyújtja. Az üzemorvosi szolgáltatásra pályázatot írt ki a vállalat, ezen választották ki a megfelelő egészségügyi vállalkozást.

Bár nem kötelező, de a nyomda számára adottság, hogy az energiát a telephelyhez közeli lakótelep fűtőműjéből vásárolja.

Kötelező viszont a könyvvizsgáló, és elkerülhetetlen a bankszolgáltatás igénybevétele. A könyvvizsgáló és a menedzsment között a kapcsolat a bizalomra épül. A jó auditor év közben is folyamatosan jelzéseket ad a vállalatvezetésnek arról, mit fogad el és mit kifogásol.

Azt a Veszprémi Nyomda Rt. vezérigazgatója megerősítette, hogy bizonyos tevékenységekre kiválasztott partnerek és a vállalat menedzsmentje közötti jó munkakapcsolat elengedhetetlen feltétele az együttműködésnek. Ezek a szolgáltatók nemcsak a tevékenységükkel, hanem tanácsaikkal, folyamatos jelenlétükkel, független szemléletükkel is segítik a menedzsment munkáját.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. január 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8360 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8360 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4964 olvasói kérdésre 4964 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8360 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8360 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4964 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés saját munkavállalóval

Társaságunk duális képzőhely, 2023 őszén saját munkavállalóinkat beiskoláztuk munkakörükhöz tartozó technikusi képzésre (1,5 éves felnőttképzés keretében), a féléves...

Tovább a teljes cikkhez

Önkormányzati költségvetési szerv - a foglalkoztatás jogviszonya

Gazdasági, működtetési és közétkeztetési tevékenységgel foglalkozó önkormányzati fenntartású költségvetési szerv esetén kötelező-e közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatni...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony után megbízási jogviszony

Köthet megbízási szerződést egy magyarországi cég egy olyan magánszeméllyel, aki korábban a cég munkavállalója volt? A kolléga munkaviszony keretében HR manager munkakörben...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Hétvégi feladatok megszervezése hétköznapra beosztott munkavállalókkal

Intézményünk munkatársai háromhavi munkaidőkeretben dolgoznak, hétköznapokon. Előfordul, hogy hétvégén és ünnepnapokon rendezvényeket tartunk, melyek lebonyolításához...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság strandfürdőkben

Önkormányzati fenntartású termálstrandfürdőben jogosultak-e vasárnapi pótlékra a munkavállalók? Ha igen, minden munkavállalót megillet a vasárnapi pótlék, vagy csak bizonyos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkába járás költségtérítésének belső szabályozása

A munkáltató a napi munkába járás költségtérítéseként 30 Ft/km összeget fizet. Sajnos több munkavállaló nem ott lakik, ahonnan kéri a napi utazás elszámolását. Belső...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4964 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 259-ik lapszám, amely az 4964-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem