×

Vállalatirányítási rendszerek

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. december 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 12. számában (1998. december 15.)

 

Az integrált vállalatirányítási rendszer kifejezés sokak számára misztikus csengésű, pedig ezek a programok nagyon egyszerű elven működnek. Példa erre, hogy mind több kisebb és közepes méretű cég is megtervezteti és alkalmazza a gyártást, a kereskedelmet, valamint az adminisztrációt könnyítő számítástechnikai rendszert.

 

A vállalatirányítási rendszerek legfontosabb ismérve, hogy a cégen belüli adatokat csak egyszer rögzítik, mégpedig ott, ahol a legtöbb hozzájuk kapcsolódó információ áll rendelkezésre. Az adatokat azután egyetlen adatbázisban tárolják, amihez minden alkalmazott a jogosultságának megfelelő mértékben férhet hozzá, mindenki annyit lát, amennyit a vezetőség elegendőnek ítél. A korlátozások általában fel sem tűnnek, hiszen például egy raktáros a munkájához elengedhetetlen információkat mindig eléri, más után normális esetben meg úgysem kutakodik.

Az egyszeri adatrögzítés előnyeit jól példázza, hogy a beérkező, leszámlázott áru a könyvelésben, a raktárkészletben és még egy sor szükséges állományban automatikusan megjelenik. Így azonkívül, hogy energiát és időt spórolunk, elütések, elírások vagy félreértések is ritkábban fordulnak elő.

Rész és egész

Magyarországon a '90-es évek elején jelentek meg az első vállalatirányítási rendszerek, majd az azóta eltelt, csaknem egy évtizedben térhódításuk töretlenül folytatódott. Kezdetben a cégek megelégedtek házi komputervirtuózaik alkotásaival, amelyek egy-egy területen, például a pénzügy vagy a raktárkészlet-nyilvántartás terén sokáig jól működtek.

A probléma akkor kezdődött, amikor időszerűvé vált ezeknek az elavult, régi programozási nyelveken készült szoftvereknek a fejlesztése és hálózati integrálása. Ezzel a feladattal minden fejlődő cég szembesült, hiszen ahogy' a gyerekek a ruháikat, úgy növik ki a vállalatok is integrált rendszereiket. A programok készítői – sokszor leírásokat sem hagyva hátra – jórészt eltűntek, így a szoftverekkel nemigen lehetett mit kezdeni. Azonban ahol mégis sikerült a helyenként összekapcsolt PC-ket rendszerekké, úgynevezett szigetekké szervezni, ott sem beszélhetünk még integrált vállalatirányításról.

A vállalatirányítási rendszer ugyanis olyan, egymástól különálló részekből – modulokból – álló program, amelynek részei külön is életképesek, ám ha összekapcsoljuk őket, egységet alkotnak. A modulokat úgy lehet elképzelni, mint a vállalat munkájának egy-egy szeletét bemutató, alakító informatikai megoldást. Külön modul irányíthatja például a raktárkészlet-gazdálkodást, a pénzügyet vagy a számvitelt, ám ezek az egységek összedolgoznak. Így a raktárkészletből eladott termék azonnal számlázható, az ezért kapott ellenérték pedig a bevételi oldalon jelenik meg. A rendszer fejlettségét, használhatóságát leginkább éppen ez, azaz integráltságának nívója jellemzi.

Az alkalmazandó rendszer kiválasztásánál mindenképp érdemes a háttérszolgáltatások színvonalát és körét is figyelembe venni. Ezeket a programokat ugyanis nem lehet magukra hagyni, állandó felügyeletet, fejlesztést, testre szabást igényelnek. Ezért sok múlik a fejlesztők, illetve a forgalmazók folyamatos munkáján – közvetlen telefonos segítség, helyszíni kiszállás, adatmentések -, valamint hogy ezeket mennyiért és milyen formában – általány vagy eseti megrendelés – nyújtják.

Téves nézet az, hogy kis vagy közepes cégek megfelelő informatikai rendszer nélkül is versenyképesek tudnak maradni. A vállalatirányítási rendszer már régóta nem luxus, ráadásul bevezetése sem kíván túl nagy befektetést. Ráadásul az integrált rendszerek gyakorlatilag ágazattól függetlenül hasznosak, legyen szó termelő, kereskedelmi vagy számviteli szolgáltatásokra szakosodott cégről, mindenhol gyors megtérülést eredményeznek.

Hálózatba kötve

A Cobra Conto számviteli és pénzügyi programcsomag is kis- és középvállalatok számára készült megoldás. A szoftver – mint mindegyik – moduláris felépítésű, mégis egységes adminisztrációs rendszer, moduljai külön is működtethetők. A szoftverrel a gép elvégzi a számlázási, pénzügyi nyilvántartási, analitikus és főkönyvi könyvelési, anyag- és készlet-nyilvántartási feladatokat. Ezenkívül mérleget készít – akár a cég külföldi tulajdonosa által megkövetelt formában is -, segítséget nyújt a mérlegelemzéshez, valamint ellátja a bérszámfejtői teendőket is. Természetesen a rendszer széles skálán képes megadni a vezetőség számára a stratégiai döntésekhez nélkülözhetetlen pénzügyi és számviteli információkat, mégpedig akár grafikus, jól elemezhető formában is. A Cobra Conto, mint az ilyen jellegű szoftverek majdnem mindegyike, hálózati alkalmazásokra is – Novell, MS Windows NT stb. – is használható.

A kis- és középvállalatok, amelyek szűkös jövedelmükből csak nehezen tudják kigazdálkodni a rendszerek költségeit, az egyes modulokat külön-külön is megvásárolhatják, bár mint mindenhol, itt is kifizetődőbb nagy tételben vásárolni. Az árat ezenkívül az úgynevezett főkönyvi tételszám befolyásolja még jelentősen, amit jól mutat, hogy az ezer tételt kezelni képes modul alapára 29 ezer forint, míg a korlátlan tételszámmal is megbirkózóért 129 ezer forintot kell fizetni. A Progen rendszerét éppen a forráshiány okán akár bérelni is lehet, majd egy idő után jelképes egyhavi törlesztőrészlet áráért meg is lehet vásárolni.

Az érdeklődők egyébként a programokat könnyen kipróbálhatják, mert a demóverziót a legtöbb fejlesztő elérhetővé teszi vagy CD-n, vagy Interneten keresztül.

Középkategória

Az integrált rendszerek alkalmazhatósága függ a feldolgozási kapacitástól, valamint a konkurencia nagyságától. Az előbbi azt mutatja, a rendszer hány bizonylat feldolgozására képes éves szinten, míg a konkurencia ezúttal az adatbázishoz egy időben hozzáférők száma. A sok embert foglalkoztató, illetve a nagy forgalmat lebonyolító cégek számára az előbb bemutatott szoftver már szűkösnek bizonyulna. A Cobra Conto például 50-100 ezer bizonylatot tud évente biztonsággal kezelni, ami kategóriájában meglehetősen nagy szám, ám kis konkurenciája miatt alkalmazási lehetőségei kötöttek.

A Jobshop termelésirányítási program sem sorolható még az igazán nagyok közé, ennek ellenére a legnagyobb, eddig kiépített hálózata 100 terminálos Novell rendszer. Az ilyen nagyságrendű rendszereket körülbelül 1-10 milliárd forintos termelési értékű vállalatok tudják optimálisan hasznosítani.

A rendszer lehetővé teszi az üzleti tárgyalások, a megrendelések irányítását annak beérkezésétől és a gyártást megelőző tervezéstől kezdve egészen a feladási értékesítésekig és a számlák kinyomtatásáig. Segítségével könnyen felügyelhető a termelés, ideértve az ütemezést, az anyagok irányítását, a költségek ellenőrzését. A tervektől való bárminemű eltérést a program azonnal jelzi, és egyben megmutatja a tényleges költségeket. Ezenkívül a folyamatok ellenőrzésével, az anyagok visszakeresésével a minőség is állandóan garantálható, ami a manapság már alapkövetelménynek számító ISO minőségtanúsítás megszerzésénél is előny.

A hazai vállalatok képviselői gyakran bizonytalanok abban, hogy hazai vagy külföldi fejlesztésű termelésirányítási rendszert érdemesebb-e telepíteni. Eddig a válasz bizonyos nagyság felett általában egyértelmű volt, hiszen a hazai fejlesztőcégek nemigen tudnak valóban komplex megoldást kínáló rendszert felmutatni. Erre a piacra próbálnak betörni azok a magyar cégek, amelyek szerződést kötnek külföldön már bevált integrált rendszer magyarországi bevezetésére. A magyar fél ennek köszönhetően hozzájut a teljes forrásnyelvi állományhoz, annak módosítási jogával együtt, így a rendszer magyar nyelvű honosítását követően a programot a hazai vállalati környezet elvárásaihoz lehet igazítani. Ezzel párhuzamosan további, teljesen magyar fejlesztésű modulokat is beépítenek a rendszerbe.

A nemzetközi rendszerek természetesen szintén hozzáigazíthatók a helyi viszonyokhoz, amit a helyi kirendeltségek, partnerek végeznek el. Nemzetköziségük azonban előny is lehet, hiszen a sok – a Baan rendszerénél például 14 nyelvű – programcsomag, a vele leképezhető több telephelyes struktúrák a multinacionális és külföldi országokkal aktívan kereskedő vállalatoknál is alkalmazatóvá teszik ezeket a termékeket.

Az integrált rendszerek bevezetése munka- és időigényes, akár a standard programcsomag bevezetését is több hónapos munka előzi meg. Ezért egyes fejlesztők megpróbálnak egy-egy iparágra koncentrálni, számukra úgynevezett referenciamodelleket kidolgozni, amivel ez az idő jelentősen lecsökkenthető. Ezt az úgynevezett Line Of Business megoldást választotta a Baan is, amikor a következő szakmai területekre koncentrált: gépgyártás, elektronikai ipar, autóipar és beszállítók, folytonos gépgyártás, építő- és összeszerelő ipar, papír- és csomagolóipar, fővállalkozások, valamint nyomdaipar.

Nagyok a csúcson

A legjelentősebb és legelterjedtebb vállalatirányítási rendszerek közé tartozik az SAP R/3, ami gyakorlatilag valóban bármilyen vállalat tevékenységére alkalmazható. Felhasználói szempontból nem elhanyagolható szempont, hogy a rendszer az egyik legnyíltabb a piacon, így minden jelentősebb platformon – Unix, Windows NT -, valamint az IBM AS/400-asán és nagygépein is használható.

Az R/3-t a kétmilliárd forintnál nagyobb forgalmú és legalább száz főt foglalkoztató vállalatoknál érdemes bevezetni. A megtérülés ideje természetesen vállalattípus és tevékenységi kör függvénye, de bevezetés előtt érdemes megvizsgálni, mely területek hatékonyabbá tétele a leghasznosabb számunkra. A legtöbb helyen a jobb átláthatóság és a valós idejű vezetői kontrolling révén csökkennek leginkább a készletek, és leszorítható az anyagfelhasználás. Az adósok percrekész ellenőrzése, az üzleti folyamatok felgyorsulása és leegyszerűsödése szintén a hatékonyságot javíthatja. A Fővárosi Vízműveknél például a számításokban megállapított két-három éves megtérülési idő helyett a rendszer már egyévi működés után behozta az árát azzal, hogy a jobb ellenőrzés nyomán óriási mértékben csökkent az anyagfelhasználás. Multinacionális cégeknél, ahol a bevezetés költsége több ország között oszlik meg, az arányok még ennél is kedvezőbbek lehetnek. Így arra is akad példa, hogy mindössze néhány fős leányvállalat használja az R/3-at, mert más szoftverrel nem lenne megoldható a magyar és a külföldi előírásoknak egyaránt megfelelő, egyidejű adatrögzítés.

A nagy kapacitású vállalatirányítási rendszer költsége néhány tízmillió forintnál kezdődik, de a teljes logisztikára, azaz számvitelre, kontrollingra és emberierőforrás-gazdálkodásra kiterjedő projekt ára akár a százmillió forintot is elérheti. Ez a szükséges hardverkörnyezetet, szoftverlicenceket és a bevezetési tanácsadást is magában foglalja.

Modulok és előnyök
A vállalatirányítási rendszerek bemutatása talán a legegyszerűbb a beépített modulokon keresztül. Az egyes részek a vállalatok működésének egy-egy területét fedik le, míg közösen a vállalat egész tevékenységi körére kínálnak megoldást.

Termeléstervezés. Optimalizálja a termelési folyamatot: a termelőeszközöktől kiindulva a műszaki felszereléseken, energián és emberi erőforrásokon keresztül a raktári vagy szállítási berendezésekig az erőforrások könnyen kezelhetők. Az eljárás minden lépéséhez hozzárendelhetők a szükséges anyagok, így a kiegészítő és melléktermékek is jól megtervezhetők.

A hatékony ütemtervezésnek köszönhetően a hiányzó készletek okozta korlátozások, a túl hosszú átfutási idők vagy elégtelen kapacitások kiküszöbölhetők. A rendszer nagyfokú integrációjának köszönhetően a cég termeléstervezői mindig hozzájutnak a legfrissebb értékesítési előrejelzésekre, vevői rendelésekre és raktárkészletre vonatkozó információkhoz.

A modul fontos feladata a termeléssel kapcsolatos problémák és ezek okainak időben történő felismerése. Az R/3 ezen túlmenően MS-Excel és MS-Access integrációja révén a fejlődési irányok grafikus megjelenítésben is megtekinthető. Lehetőség van például az anyagfelhasználások, kapacitásterhelések és -kihasználások kiértékelésére, aminek segítségével javítható a termelés teljesítménye és a termékek minősége.

Karbantartás. A modul segítségével az eszközök a műszaki helyek, berendezések, hozzátartozó szerelési egységek és alkatrészek szerint áttekinthető rendszerbe sorolhatók. A karbantartási jelentések lehetővé teszik az üzemen belüli kivételes helyzetek egyszerű rögzítését és feldolgozását, így a vezetőség azonnal megteheti a szükséges intézkedéseket. Ehhez minden információ – például a meghibásodás helye, a gép állapota – azonnal rendelkezésre áll a képernyőn.

A jelentések kiértékelése hozzájárulhat ahhoz, hogy azonosíthassuk a jellemző hibaforrásokat, gyenge pontokat, így ha szükséges, akár beszállítót is válthatunk.

Pénzügy és számvitel. Az integrált főkönyv segítségével akár a cég keretein már túlnyúló üzleti folyamatok esetén is hozzáférhetők a meghatározó forgalmi adatok. Lehetőség van főkönyvi és párhuzamos analitikus könyvelést végezni a könyvvezetés nemzetközi jogi követelményei szerint – IAS, GAAP, GOB stb. – különböző számlakeretekkel és pénznemekben.

Anyaggazdálkodás. Feladata a beszerzés optimális lebonyolítása, a korrekt készletvezetés, az átgondolt raktárgazdálkodás, a gondos számlavezetés. A beszerzési igény helyét és pontos okát azonnal látni lehet, így lehetséges a folyamatos ellenőrzés. Ezen túl mód van arra is, hogy a beszerzési bizonylatok további feldolgozását csak engedélyezés után folytassák. Így az igény valódi megrendeléssé való átalakításához a megrendelő megkap minden szükséges információt a legjobb ajánlat kiválasztásához az ajánlatatkérésektől, magukon az ajánlatokon keresztül egészen a keretszerződésekig. Így minden megrendelésnél lehetőség van a beérkező ajánlatok, szállítók automatikus összehasonlítására.

Emberi erőforrás. A cégek számára ma már elengedhetetlen az emberi erőforrásokkal való gondos gazdálkodás, a tervezéstől a karrierek hosszú távú menedzseléséig, a pályázatok kezelésén, a személyzeti nyilvántartáson át egészen a bérszámfejtésig.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. december 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem