×

Stratégiai tervezés

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. december 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 12. számában (1998. december 15.)

 

A vállalatok jó tíz évvel ezelőttig még az ötéves tervekből próbálták kiolvasni a jövőjüket. A tervutasításos rendszer felett ugyan eljárt az idő, de a stratégiai tervezést (a gazdasági felzárkózás, az Európai Unióhoz való csatlakozás érdekében) nem nélkülözheti sem a mindenkori kormányzat, sem a cégek.

 

Már 1990-ben, a rendszerváltozás idején, az új kormányszerkezet kialakításakor szóba került, hogy a korábbi évtizedekre jellemző tárcaelkülönültség nem célszerű szervezeti rend, mert hiányzik a minisztériumok tevékenységének összehangolása, az egységes szemlélet. Az ipari tárca nem foglalkozott egyes társadalmi hatásokkal, az úgynevezett pénzköltő tárcákat nem érdekelte, hogy mi mibe kerül, s csak a végén, az állami költségvetés tárgyalásakor ütköztek egymással a különböző szempontok. Ugyanakkor igény volt arra, hogy a nagy horderejű, ágazatközi ügyekkel, a több éven átívelő folyamatokkal az államigazgatás valamely szintjén egységes szempontok alapján foglalkozzanak.

A rendszerváltozás után végül nem alakult ki olyan intézmény, amely felváltotta volna az Országos Tervhivatalt. A gazdaságstratégiai tervezés a Miniszterelnöki Hivatalban folyt, de a tervek nem épültek be szervesen a költségvetésbe.

A műhelyek

A stratégiai elemzésekkel foglalkozó munkacsoport létrehozásával már a rendszerváltozás utáni első kormány is foglalkozott. Az idei választások után felálló új kormány nagy minisztériumokat hozott létre, ami szükségessé tette, hogy a minisztériumon belül kialakuljanak az egyeztetési fórumok. Kormányzati szinten az integrációt a költségvetés teremti meg, de ismét bebizonyosodott, hogy ezek az éves egyeztetések nem elégségesek. A Miniszterelnöki Hivatal megerősítésével a kormány voltaképpen ezt az összhangot próbálta megteremteni, aminek alapja, hogy a miniszteri felelősség tárcánként megmarad, de a gazdaságpolitika egységessé válhat. Létrehozták a referatúrákat, amelyeknek munkatársai egy-egy tárcával tartják a kapcsolatot, véleményezik az ott készülő dokumentumokat, és tájékoztatják a miniszterelnököt. Új részlegként megalakult a Kormányzati Stratégiai Elemzések Központja (Stratek), amelyet ironikusan a néhai Tervhivatal utódjaként is emlegetnek. Ez azonban nem új intézmény, nem készít önálló vagy hosszú távú terveket, hanem stratégiai, ágazatközi ügyeket, több évre átnyúló hatású, az éves terveken túlmenő témákról készít elemzéseket.

Reform előtt

A Stratek által elemzett egyik fontos téma az adóügy, amit évente aktuálissá tesz az adótörvények parlamenti vitája. A Strateknél már most folynak a 2000-re várható adó- és járulékreform előkészítő munkái. Az elemzőcsoport foglalkozik az előző évi törvények folyamatban levő vitájával is, hiszen a tervezett változtatások érdekében ezeket is elemzik. Hosszú folyamat lesz az adórendszer EU-normákhoz való igazítása. Már most lehet látni ennek főbb irányait: az általános forgalmi adó kulcsai például nem felelnek meg az EU átlagának, túl magas a 25 százalék. A kormányzatnak már most gondolkodnia kell azon, hogy ezt hány év alatt csökkentse olyan mértékben, hogy eközben a költségvetés bevételi oldalán ne támadjon hatalmas űr. Egyidejűleg az Európai Unió is vár dokumentumokat a csatlakozni kívánó Magyarország kormányától arról, hogy milyen irányban kívánja átalakítani az államháztartást, az újraelosztást, az adózás rendjét.

A Stratek kutatócsoportja a társadalmi hatásokat is kielemzi. Az itt készülő anyagokat – a minisztériumok előterjesztéseihez hasonlóan – tárcakörözésre küldik.

Bod Péter Ákos, a Stratek tanácsadója úgy véli, a kormányzati stratégiai elemzőcsoport tevékenységével a gazdaság szereplői csak ritkán kerülnek közvetlen kapcsolatba. Csupán üzleti fórumokon és szakkonferenciákon kaphatnak információt arról, hogy melyek a kormányzat stratégiai fontosságúnak tekintett ügyei. Természetesen a jelentős állami tulajdonban levő cégek első kézből kapnak tájékoztatást a rájuk vonatkozó stratégiai feladatokkal kapcsolatban. Léteznek olyan fórumok, ahol a cégek képviselői feltehetik kérdéseiket az állam stratégiai elképzeléseivel kapcsolatban.

Kevésbé rendszeres az eszmecsere az érdekképviseletekkel, és a kamarákkal is leginkább csak adózási ügyekről folyik párbeszéd. A kisebb vállalkozások szinte nem is kerülnek kapcsolatba az állami stratégiával. A stratégia fogalma tíz év alatt gyökeresen megváltozott: az állam számára fontos kérdések már nem kapcsolódnak közvetlenül a vállalatok számára fontos kérdésekhez.

Közös érdekek

Egy terület van, ahol a kapcsolattartásnak mindenképpen erősödnie kell: az EU jogi normáira való felkészülésben – állítja Bod Péter Ákos. Mivel a csatlakozás menetéről az állam intézményeinek képviselői tárgyalnak, lényeges, hogy a magyar pozíció kialakításánál ismerjék a gazdaság szereplőinek érdekeit és álláspontját. Ugyanakkor minden termelőnek, szereplőnek elemi érdeke, hogy a rá érvényes normákról pontos információkhoz jusson. Ez már nem kizárólag kormányzati, hanem valóban stratégiai ügy. Amikor Magyarország a csatlakozáskor elfogadja majd a mintegy százezer oldalas EU-joganyagot magára nézve kötelezőnek, akkor már késő lenne annak megismertetése a gazdaság szereplőivel. A hátralevő időszakban minden vállalkozásnak meg kell ismernie a rá vonatkozó játékszabályokat, hogy képes legyen helytállni az új viszonyok között. Az általános EU-szabályokat illetően a cégek a minisztériumoktól közvetlenül tájékoztatást kérhetnek, hiszen gyakorlatilag mindegyikben van EU-részleg, de a tájékoztatást az érdek-képviseleti és a kamarai szervezetek is egyik fő feladatuknak tekintik. A vállalkozók jogos igénye, hogy tagdíjuk ellenében hozzájuthassanak ezekhez az információkhoz.

A stratégia kidolgozását a cégek önérdekén kívül az EU tervezési politikája is kikényszeríti. Az Unió ugyanis hosszú távú elkötelezettségeket is vállal Magyarországgal szemben, jogos igénye, hogy az országnak ne csupán éves költségvetése, hanem középtávú tervezése is legyen. Egyes társadalmi területeken (például a demográfiai helyzet alakulását illetően) elengedhetetlen a közép- és hosszú távú előrelátás. A kormányzat felelőssége, hogy ezeket a területeket elemezze, és megtervezze az ezekkel kapcsolatos beruházásokat.

A stratégiai tervezésre persze olykor minden körültekintés ellenére rácáfol az élet. Jó példa erre, amikor a magyar kormány és a Nemzetközi Valutaalap szakértői 1990-ben egyeztetett előrejelzéseket készítettek. Utólag kiderült, hogy a gazdaság visszaesésének a felét sem tudták előre jelezni, az élet minden rövid és hosszú távú előrejelzést átírt.

Demográfiai kérdések

A szakértők szerint ma már kijelenthető: azok a számok, amelyeken a legfrissebb költségvetés alapul, elég megbízhatóak. Bizonytalanságot elsősorban a nemzetközi pénzügyi és kereskedelmi helyzet alakulása okoz. Azt ugyanis nem lehet kijelenteni, hogy 1999-ben Nyugat-Európában nem következik be recesszió, illetve nem történhet valami rendkívüli esemény a (számunkra) meghatározó árucikkek piacain – ezzel a bizonytalansági tényezővel számolni kell.

A cégek által tervezett beruházások adataiból azonban látni lehet, hogy a magyar feldolgozóipar dinamikája erőteljesen növekedni fog. A külföldi tőke terjeszkedése mellett világos jelei vannak annak, hogy a hazai magánszektor is fejlődésnek indult, és ez lassanként kiterjed az ország keleti részeire is. Igaz, hogy ez a folyamat viszonylag lassú, és vannak hosszú távon bizonytalan, ha úgy tetszik stratégiai mérlegelés alapján valószínűleg bajokat okozó tényezők. Ezek közül az egyik legjelentősebb a lélekszám alakulása. A korábbi évek alacsony születésszámából meg lehet állapítani, hogy a következő évtizedben kevesen fognak belépni az iskolarendszerbe, majd ezt követően a munkaerőpiacra. Emiatt a magyar munkaerő relatíve drágábbá válik, ezért kalkulálni kell, hogy az adóterhelés az öregedő országban elkerülhetetlenül nagyobb lesz, mint azokban az országokban, ahol újabb és újabb népes generációk lépnek a munkaerőpiacra, és az aktív korosztályok aránya kedvezőbb lesz az inaktívakhoz képest. A '80-as évek folyamatai kivédhetetlenül meghatározzák majd a 2000 utáni éveket. Ma már bármilyen családközpontú adórendszerrel csak a 2020-as évek népmozgalmi folyamataira lehet hatni. A társadalmi folyamatokat sokkal nehezebb korrigálni, mint a gazdaságiakat. Kétségtelen, hogy a nyugat-európai országokban is hasonlóak a demográfiai tendenciák, ott azonban könnyebb áthidalni ezt a problémát, mivel az egészségügyi ellátás fejlettebb, az országok gazdagabbak, mint Magyarország.

Közös pénz

A Stratek elemzői szerint már érezhető, hogy a magyar gazdaság több szektora lényegében feltornázta magát a nyugat-európai termelékenységi szintre. Ez annak köszönhető, hogy az újonnan betelepült gyárak az esetek nagy többségében jó technológiát hoztak Magyarországra. A szakértők szerint a termelékenységben, az anyaggazdálkodásban nagy minőségi fejlődés ment végbe, és ezzel a továbbiakban is lehet számolni. (A hatás persze erősebb Nyugat-Magyarországon, a keleti országrészben még kevés előrelépés történt.)

Bod Péter Ákos úgy véli: a következő időszak nagy bizonytalansága az euro bevezetése, mert Nyugat-Európában ennek pénzügyi hatása deflációt, az árszint enyhe süllyedését idézheti elő, ami általában nem ösztönzi a kereskedelmet. (Más szakértők ezt vitatják.) Ennek hatása alól a magyar gazdaság sem vonhatja ki majd magát. Ígéretesnek tűnik ugyanakkor az a tény, hogy a nyugat-európai országokban alkalmazott közös pénz világosabban és egyértelműen felszínre hozza a drágábban termelő vállalatok versenyképtelenségét. Várhatóan emiatt hatalmas lesz a nyomás, hogy a túl drága műveleteket kitelepítsék olyan helyszínekre, ahol a termeltetés olcsóbb. Ezt a multinacionális cégek már felismerték, és tudatosan települnek olyan régiókba, ahol hosszú távon versenyképesnek remélik a termelést. Itt nem is csak a bérekről, hanem az általános költségekről van szó. Az adatok azt mutatják, hogy a középvállalatok eddig nem kényszerültek termelésük kitelepítésére, a következő időszakban azonban számukra is égetővé válik ez a probléma. Várható, hogy ebből a szempontból Kelet-Európa kerül az érdeklődés központjába. Hazánkban is sok ipari park épült ki, számuk ma már megközelíti a százat, többségük azonban attól szenved, hogy nincs érdeklődés irántuk. A következő két évben várhatóan nő a kereslet az itt kialakított termelőhelyek iránt. Arra már nem lehet számítani, hogy milliárdos beruházások történnek, valószínűleg a középvállalatok fognak érdeklődni a lehetőségek iránt, de ez ugyanolyan fontos a magyar gazdaság szempontjából, mint a multik betelepülése.

A növekedés feltételei

Dinamizáló elem az infrastruktúra fejlesztése is, történjen akár költségvetési vagy magánpénzből, esetleg EU-forrásokból. Ha ezeket figyelembe vesszük, valóban alátámaszthatók azok a prognózisok, amelyek a gazdaság négy-öt százalékos reálnövekedését vetítik előre a következő négy év átlagára – hacsak a világgazdaságban nem következik be nagy megrázkódtatás, pénzügyi krach, amely visszafogja a nemzetközi kereskedelmet. A modern pénzügyi rendszer igen sebezhető, de reménykedni lehet abban, hogy a nyugat-európai reformok sikeresek lesznek, a közös valuta stabil lesz, és a forintot hozzá lehet kapcsolni, így megszűnik az árfolyamkockázat Nyugat-Európával szemben.

A stratégiai elemzők figyelemmel kísérik a kutatóintézetek által megjelentetett gazdasági indexek alakulását is. Ezek véleményük szerint jól tükrözik a látható gazdasági folyamatokat, és a következő év megítélésénél, a stratégia kialakításánál az előrejelzések egyik alapját adják. Hasonlóképpen fontos megismerni a nyugati elemzők előrejelzéseit is. Figyelmeztetnek azonban, hogy nem szabad elfelejteni, mikor készültek a szondázások, mivel a gazdaság szereplőinek hangulata olykor hirtelen vált irányt. A sorok között kell olvasni a nyilvánosságra hozott kormányzati előrejelzésekkel kapcsolatban is – ismerik el a kutatók -, ha nem is a kötelező kincstári optimizmus miatt. A kormányzati szándékok közlése ugyanis egyfajta torzítást eredményez az előrejelzéseknél: a jegybank elnökének nyilatkozata például az infláció mértékéről komoly változásokat generálhat az inflációs várakozásokban.

Bérstratégia

Jelentős átalakuláson mentek át az utóbbi évtizedben a magyarországi bérviszonyok is. Miközben csökken az állami szektor jelentősége, a cégek soha nem hagyják figyelmen kívül a központi költségvetési béremeléseket és azzal kalkulálnak. Magyarországon ugyanakkor sajátosság, hogy óriásiak a regionális különbségek. A cégek olykor nem is az országos béradatokat firtatják, hanem térségükben egymást kémlelik. A regionális különbségen kívül megnehezíti a bérek alakítását, hogy a piacképes munkaerőnek például sokkal jobbak a bérnövekedési esélyei, mint korábban. A külföldi tőke erőteljes magyarországi megjelenése miatt egyes szakmákban – elsősorban a bankszektorban és a menedzserkörökben – váratlanul gyors volt a bérek igazodása a nyugati színvonalhoz.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. december 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem