×

Alkalmazottak kártérítési felelőssége

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. október 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 10. számában (1998. október 15.)

 

A munkavállalók, a közalkalmazottak és a köztisztviselők kártérítési felelősségét a Munka Törvénykönyve, a közalkalmazotti törvény és a köztisztviselői törvény szabályozza. A felelősségi paszszusok gerincét a Munka Törvénykönyve adja, az abban található rendelkezéseket alkalmazni lehet a közalkalmazotti és a köztisztviselői jogviszonyban is, de csak akkor, ha a rájuk vonatkozó törvények speciális felelősségi szabályai másként nem szólnak.

 

Általános követelmény, hogy a munkavállaló köteles megtéríteni a munkáltatójának jogellenesen okozott kárt. A kártérítés egyrészt biztosítja, hogy a károkozás előtti helyzetet helyreállítsák, illetve hogy részben vagy egészben megtérítsék a munkavállaló által – jogviszonya keretében – a munkáltatónak okozott kárt, másrészt gondos és pontos munkavégzésre kötelezi a munkavállalót.

Munkajogi kártérítési szabályok

A munkaadó a Munka Törvénykönyvében található rendelkezéseket alkalmazhatja akkor, ha a munkavállalója a munkaviszonyával összefüggésben okoz neki kárt. A munkajogi speciális kártérítési szabályok a munkavállalók szempontjából enyhébbek a polgári jogi rendelkezéseknél, viszont a munkajogi szabályok alkalmazása szigorú feltételekhez kötött. A károkozó munkavállaló kártérítési felelősséggel csak akkor tartozik az okozott kárért, ha a jogviszonyából eredő kötelezettségét vétkesen szegte meg, és a kár keletkezése – amely a magatartásával összefüggött – a munkavállalónak felróható.

A fegyelmi és a kártérítési felelősség nem zárja ki egymást, a károkozó ellen egyszerre is alkalmazhatók. Ha például a munkavállaló hanyagsága miatt a rábízott számítógép tönkrement, s emiatt ellene fegyelmi eljárást indítanak, nincs akadálya annak, hogy az okozott kár megtérítésére is kötelezzék. Egyébként hasonlóan nem zárja ki a dolgozó kártérítési felelősségét az ugyanazon cselekmény miatt indított büntető- vagy szabálysértési eljárás.

Szándékosság-gondatlanság

A károkozás megvalósítható gondatlan és szándékos magatartással is. Gondatlan károkozásról akkor beszélünk, ha az elvárható gondosság mellett a kárt el lehetett volna kerülni, de a dolgozó ezt a gondosságot elmulasztotta. Egyenes szándék akkor állapítható meg, ha a károkozó előre látja magatartásának (cselekményének vagy mulasztásának) károsító következményét és kívánja is azt. Például, ha a munkáltató autóját a dolgozó hivatalos út helyett magáncélra veszi igénybe és ezzel megkárosítja a munkaadóját, akkor közvetlen szándékkal történik a károkozás. Ezzel szemben eshetőleges szándék akkor állapítható meg, ha a károkozó előre látja magatartásának károsító következményét, azokat ugyan nem kívánja, de belenyugszik, tudomásul veszi, hogy azok be fognak következni.

A vétkesség nélküli felelősség

A munkavállaló köteles – vétkességére tekintet nélkül – megtéríteni a teljes kárt a visszaszolgáltatási vagy elszámolási kötelezettséggel átvett olyan dolgokban (szerszám, termék, áru, anyag stb.) bekövetkezett hiány esetén, amelyeket állandóan őrizetében tart, kizárólagosan használ vagy kezel. Nem minősül hiánynak a kezelésre átadott anyagban, áruban ismeretlen okból keletkezett, a természetes menynyiségi csökkenés és a kezeléssel járó veszteség mértékét meg nem haladó hiány. A megőrzési felelősség azon az elven alapszik, hogy a kár (a hiány) bekövetkezése önmagában megalapozza a dolgozó felelősségét, ha a munkáltató a dolgot az előírt bizonyítható módon átadta (jegyzőkönyvvel, elismervénnyel vagy bizonylattal), és a dolog kezelésében a dolgozó önállóságát biztosította. Általában így nem következhet be hiány, hiszen a munkaadó a megőrzés lehetőségéről gondoskodott. A munkáltató a vagyontárgyak átadása ellenére sem mentesülhet az olyan kötelezettsége alól, hogy a munkavégzéshez szükséges feltételekről neki kell gondoskodnia.

Főszabály szerint a dolgozót a teljes anyagi felelősség csak akkor terheli, ha a dolgot bizonylat alapján vette át. A pénztárost, a pénzkezelőt vagy értékkezelőt e nélkül is terheli a felelősség az általa kezelt pénz, értékpapír és egyéb értéktárgy tekintetében. Emiatt a pénztárosok felelőssége objektív felelősség, az általuk kezelt és őrzött fizetőeszközben bekövetkezett hiányért – a vétkességükre tekintet nélkül – teljes anyagi felelősséggel tartoznak. Bizonyos események – természeti hatások és emberi magatartások egyaránt – megakadályozhatják a dolgozót abban, hogy megőrzési kötelezettségének eleget tegyen, ezeknek a körülményeknek a dolgozótól függetlennek és részéről elháríthatatlannak kell lenniük.

Több károkozó

Többes károkozás esetén a károkozók annak arányában tehetők felelőssé a károkozásért, ahogy vétkességük aránylik egymáshoz. Mivel a megőrzési felelősségnél a károkozók gondatlansága vagy szándékossága közömbös, ilyen esetben a károkozók teherviselési képességeihez igazodóan indokolt a kárviselésről dönteni. Tekintettel arra, hogy a végrehajtási szabályok szerint elsősorban a jövedelemből lehet a tartozásokat levonni, célszerű a károkozók munkabérét figyelembe venni a kártérítés megosztásánál. Ha a kárt szándékosan, ráadásul anyagi haszonszerzésből követték el, a munkáltató választhat, hogy melyik károkozótól követeli a teljes kártérítést. Ha a munkáltató kárát a károkozók egyike megtérítette, az illető követelheti a többiektől az arányos megtérítést. A károkozók egymás közötti viszonyában a polgári jog szabályai lesznek az irányadók, mivel közöttük munkaviszony nem áll fenn.

A kár mértéke

A kártérítés általános (Ptk.-beli) szabályaihoz képest a munkajogi kártérítési felelősség sajátossága, hogy a kár mértékének meghatározásánál csak a tényleges kárt lehet figyelembe venni, vagyis azt az összeget, amellyel a munkáltató vagyona csökkent, illetőleg amely a vagyoncsökkentés elhárításához szükséges. Sokszor a vagyontárgy károsodását kijavítással maga a munkáltató is megszüntetheti, ekkor rendelkezni kell a kijavítás közvetlen költségei mellett az ún. rezsiköltség átháríthatóságáról is. Ha ugyanis a munkáltatónak nem a saját vagyontárgyát kellett volna kijavítania, a munkáért felszámított díjban érvényesíthette volna az üzemvitelhez szükséges költségeit is. A kártérítés célja a teljes reparáció, vagyis a károsult olyan helyzetbe hozása, mintha kár nem is érte volna. Ennek az elvnek megfelelően a kár összegének meghatározásánál figyelembe kell venni a kijavítás után esetleg fennmaradó értékcsökkenés mértékét is. A reparációs elvnek felel meg, hogy a hiányzó dolog beszerzésére fordított összeg képezi a kárt, ha a kijavítás lehetetlen vagy nem volna gazdaságos, illetőleg ha a dolog nincs meg. A kártérítéssel a károsult nem kerülhet kedvezőbb helyzetbe, ezért mindig olyan állapotú, elhasználtságú dolog árát kell kártérítésként megfizetni, mint amilyen megsemmisült, használhatatlanná vált vagy hiányzik.

A kártérítés mértéke

Szándékos károkozásnál a károkozó a teljes kárt köteles megtéríteni. Gondatlan károkozás esetén a főszabály az, hogy a munkavállaló korlátozott kártérítési felelősséggel tartozik. A kiszabható kártérítés a dolgozó félhavi átlagkeresetét nem haladhatja meg akkor sem, ha egyébként a kár ennél magasabb volt. Munkaszerződésben vagy kollektív szerződésben megállapítható ennél magasabb mértékű kártérítés, ámbár ez sem haladhatja meg a munkavállaló másfél havi, illetve félévi átlagkeresetének összegét. A törvényben megállapított mérték természetesen csak a kiszabható kártérítés felső határát vonja meg: ha a kár ennél kevesebb volt, a kártérítés is ehhez igazodik. Természetesen a károsult munkáltató csökkentheti igényét, vagy el is tekinthet annak érvényesítésétől.

Ki köteles bizonyítani

A bizonyítási teher mindig a munkáltatót terheli. Ez azt jelenti, hogy a károkozó vétkességét, a kár bekövetkeztét, illetve mértékét, valamint az okozati összefüggést a munkáltatónak kell bizonyítania. A károkozó terhére róni a bizonyítás kötelezettségét méltánytalan lenne, hiszen a számtalan körülménytől függő tényállás tisztázására a munkáltató rendelkezik apparátussal. Egyetlen kivételes esetben terheli a vétlenség bizonyítása a károkozót, mégpedig akkor, ha a megőrzésre átadott dologban megrongálódás miatt kár keletkezett. Ilyenkor a vagyontárgy kikerül a munkáltató közvetlen őrzése alól, utasításadási lehetősége pedig korlátozott, a munkáltató sok esetben még a károsodás konkrét körülményeit sem tudja megállapítani, nemhogy a munkavállaló vétkességét. A törvény ebben az esetben azt a vélelmet állítja fel, hogy a megrongálódott vagyontárgy kizárólagos kezelője, használója vétkes a károkozásért, de a vétlenségét bizonyíthatja.

A kártérítési igény

Főszabály szerint a munkáltató a kártérítési igényét csak bíróság előtt – az elévülési időn belül – érvényesítheti. Ettől eltérően a munkaadó – a magánmunkáltató kivételével – a kollektív szerződésben vagy a munkaszerződésben meghatározhat olyan öszszeghatárt is, amely alatt közvetlenül kötelezhető kártérítésre a munkavállaló. A közvetlen kártérítés megvédi a munkaadót a lassú igényérvényesítéstől – az ilyen kártérítésnél akár a károkozás napján megtéríttetheti a kárát. A közvetlen kártérítést határozattal írhatja elő a munkáltató, a határozat ellen a károkozó fellebbezéssel nem élhet, azt kizárólag keresettel támadhatja meg. Ha a kártérítést előíró határozatot a károkozó elfogadja, akkor az jogerőre emelkedik és végrehajthatóvá válik.

A közalkalmazottak kártérítési felelőssége

A közalkalmazottak kártérítési felelősségét, annak mértékét és formáit döntően a Munka Törvénykönyve rendezi, viszont a speciális szabályok a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény VI. fejezetében találhatók. A munkajogi szabályok közül nem alkalmazható, hogy a kollektív szerződés vagy munkaszerződés a kártérítés mértékét a törvénytől eltérően is szabályozhatja.

A közalkalmazotti kártérítési felelősség alkalmazásának előfeltétele, hogy a jogviszony fennálljon, a jogviszonyból eredő kötelezettséget a közalkalmazott vétkesen megszegje, és a kötelezettségszegés miatt kár keletkezzen. A feltételeknek együtt kell fennállniuk, mert pl. nincs helye kártérítési felelősségre vonásnak, ha a közalkalmazott közalkalmazotti jogviszonyából eredő kötelezettségét vétkesen megszegte, de nem keletkezett kár. A kötelezettségszegések eseteit egyébként a törvény nem sorolja fel taxatíve, így a közalkalmazotti jogviszonyból eredő bármilyen kötelezettségszegés maga után vonhatja a kártérítési felelősség alkalmazását. A közalkalmazott csak akkor felel, ha a közalkalmazotti jogviszony keretében az abból eredő valamely kötelezettségének megszegésével a munkáltató vagyonában ténylegesen kárt idézett elő, és a kár bekövetkezése a közalkalmazottnak felróható.

A kártérítés mértéke

A közalkalmazott gondatlan károkozásnál – a munkajogi szabályoknál nagyobb mértékben – akkor felel 3 havi illetménye erejéig, ha a munkáltató gazdálkodására vonatkozó szabályok súlyos megszegésével, az ellenőrzési kötelezettség elmulasztásával, illetve hiányos teljesítésével okozta a kárt. Ugyanígy felel a közalkalmazott, ha a kár olyan – jogszabályba ütköző – utasítása teljesítéséből keletkezett, amelyre az utasított előzőleg a figyelmét felhívta. Fontos kiemelni, hogy ezt a szabályt a vezető beosztású közalkalmazottak esetében is alkalmazni kell.

Közalkalmazottak alleltár-felelőssége

A leltárhiányért való felelősség munkajogi szabályaitól eltérően az egészségügyi intézményeknél használt alleltárkezelői felelősség nem minősül leltárhiányért való felelősségnek. Az igaz, hogy az alleltárkezelők jegyzék mellett tételesen átveszik az adott egység „leltárkészletét", de ezt mindenki használja. Ha a leltárkészletben hiány keletkezik, az alleltárkezelő csak a gondatlan károkozás szabályai szerint vonható felelősségre. Ilyen esetben legfeljebb arra van lehetőség, hogy az ellenőrzésre hivatkozva 3 havi illetmény erejéig állapítsák meg a felelősségük mértékét. Erről azonban minden esetben tájékoztatni kell a közalkalmazottat az alleltárkészlet átvétele előtt.

A köztisztviselők kártérítési felelőssége

Itt is elmondhatjuk, hogy a szabályozás lényegét a Munka Törvénykönyve adja, a speciális szabályok pedig a köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény IV. fejezetében találhatók. Ezek talán legfontosabbika, hogy a köztisztviselő anyagi felelősséggel tartozik a jogviszonyából eredő kötelezettségének vétkes megszegésével okozott kárért. A kártérítési felelősség egységes, valamennyi köztisztviselőre hivatali besorolásától függetlenül azonos feltételekkel és követelményekkel érvényesül. Nincs különbség a szűkebb értelemben vett köztisztviselők, vezetők, ügyintézők, ügykezelők és a fizikai alkalmazottak kárfelelőssége között. A felelősség attól is független, hogy a köztisztviselőt főállásban, teljes munkaidőben vagy részmunkaidőben foglalkoztatják.

A felelősség érvényesítésének nélkülözhetetlen eleme, hogy a köztisztviselő megszegje a közszolgálati jogviszonyból eredő kötelezettségét, és ezzel megkárosítsa a közigazgatási szervet. Feltétel továbbá, hogy fennálljon az okozati összefüggés a kötelezettség megszegése és a kár bekövetkezése között, valamint bizonyított legyen a köztisztviselő vétkessége. Nem lehet a közszolgálati felelősséget érvényesíteni akkor, ha a köztisztviselő más jogviszonyon alapuló kötelezettségét szegte meg. Így a polgári jog általános szabályai szerint kell helytállnia a köztisztviselőnek munkaadójával szemben a közszolgálati jogviszony mellett létesített más jogviszony (pl. megbízási, vállalkozási jogviszony) eseteiben. Adott esetben döntő lehet, hogy a köztisztviselő, illetőleg a közigazgatási szerv szándéka milyen jogviszony létesítésére irányult, különösen akkor, ha ehhez a jogviszony tárgyát képező tevékenység jellege nem nyújt megfelelő támpontot. Valójában a vállalt feladat különböző jogviszony keretében teljesíthető, pl. vállalkozás vagy közszolgálat keretében. A jogviszonyok elhatárolásának azért van jelentősége, mert károkozás esetén más és más felelősségi szabályok érvényesülhetnek. Például tanulmányi szerződés, illetve illetményelőlegre, lakástámogatásra vonatkozó szerződés megkötése esetén az általános polgári jogi szabályokat kell irányadónak tekinteni.

A kártérítés mértéke a közszolgálatban

Szándékos károkozáskor a köztisztviselő a teljes kárt köteles megtéríteni. Különös jelentősége van a károkozás szándékos és gondatlan esetei megkülönböztetésének. Ezen belül is fontos az eshetőleges szándékos magatartás elválasztása a gondatlan magatartástól, mivel a kártérítés mértékénél meghatározó jelentősége van a károkozás vétkességi fokának. A köztisztviselő gondatlan károkozása esetén általában csak egyhavi átlagkeresetének 50 százaléka, legfeljebb háromhavi illetménye erejéig felel.

Háromhavi illetménye erejéig akkor felel a köztisztviselő, ha a közigazgatási szerv gazdálkodására vonatkozó szabályok súlyos megsértésével, az ellenőrzési kötelezettség elmulasztásával vagy hiányos teljesítésével, illetve a hatósági intézkedés során a jogszabályok megsértésével okozott kárt. Háromhavi illetménye erejéig felel továbbá a köztisztviselő, ha a kár olyan – jogszabállyal ellentétes – utasítása teljesítéséből következett be, amelynek következményeire az általa utasított köztisztviselő előzetesen felhívta a figyelmet.

A köztisztviselői kártérítési felelősség megállapítása

A köztisztviselői kártérítési felelősség megállapításánál a köztisztviselői törvény fegyelmi eljárásra vonatkozó szabályait kell alkalmazni. Mindez gyakran úgy jelentkezik, hogy a közszolgálati jogviszonyból eredő kötelezettség vétkes megszegéséért a fegyelmi felelősséget is tisztázni kell, és fordítva, ha a fegyelmi vétség elkövetésének alapos gyanúja mellett a vétkes károkozásra is alapos a gyanú, a kártérítési felelősséget is érvényesíteni kell. Gyakorlatilag számos esetben a kárfelelősség megállapítására nem kerül sor anélkül, hogy a fegyelmi felelősség ügyében ne kellene állást foglalni a fegyelmi, illetőleg a kártérítési tanácsnak. A munkáltató közigazgatási szerv kárának megtérítését a köztisztviselőtől csak az ilyen eljárásban követelheti, a munkaadó tehát – a munkajogi szabályoktól eltérően – nem fordulhat az okozott kár megtérítése ügyében a bírósághoz.

Barát Andrea

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. október 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8360 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8360 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4964 olvasói kérdésre 4964 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8360 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8360 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4964 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés saját munkavállalóval

Társaságunk duális képzőhely, 2023 őszén saját munkavállalóinkat beiskoláztuk munkakörükhöz tartozó technikusi képzésre (1,5 éves felnőttképzés keretében), a féléves...

Tovább a teljes cikkhez

Önkormányzati költségvetési szerv - a foglalkoztatás jogviszonya

Gazdasági, működtetési és közétkeztetési tevékenységgel foglalkozó önkormányzati fenntartású költségvetési szerv esetén kötelező-e közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatni...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony után megbízási jogviszony

Köthet megbízási szerződést egy magyarországi cég egy olyan magánszeméllyel, aki korábban a cég munkavállalója volt? A kolléga munkaviszony keretében HR manager munkakörben...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Hétvégi feladatok megszervezése hétköznapra beosztott munkavállalókkal

Intézményünk munkatársai háromhavi munkaidőkeretben dolgoznak, hétköznapokon. Előfordul, hogy hétvégén és ünnepnapokon rendezvényeket tartunk, melyek lebonyolításához...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság strandfürdőkben

Önkormányzati fenntartású termálstrandfürdőben jogosultak-e vasárnapi pótlékra a munkavállalók? Ha igen, minden munkavállalót megillet a vasárnapi pótlék, vagy csak bizonyos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkába járás költségtérítésének belső szabályozása

A munkáltató a napi munkába járás költségtérítéseként 30 Ft/km összeget fizet. Sajnos több munkavállaló nem ott lakik, ahonnan kéri a napi utazás elszámolását. Belső...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4964 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 259-ik lapszám, amely az 4964-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem