×

Pénzügyi intézmények

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. szeptember 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 9. számában (1998. szeptember 15.)

 

A munkáltatók nap mint nap igénybe veszik a banki szolgáltatásokat, ezért rövid áttekintést adunk a hazai pénzpiac szereplőiről, „a pénzügyi intézményekről" és a pénzügyi szolgáltatásokról, illetve ezeknek az intézményeknek a biztonságos és szervezett működését elősegítő felügyeleti és integrációs intézményrendszerről.

 

Január 1-jén lépett hatályba a magyar bankrendszer intézményi kereteit továbbfejlesztő új jogszabály, a hitelintézeteket és pénzügyi vállalkozásokat, valamint a pénzügyi, illetve kiegészítő pénzügyi szolgáltatásokat szabályozó 1996. évi XCII. törvény (Hpt.). A hatálybalépése óta több ízben módosított kerettörvény a hazai bankrendszer 1987-től – a kétszintű bankrendszer megjelenésével – megindult fejlődésének újabb állomása.

A hitelintézeti törvény személyi hatályát tekintve megállapítható, hogy az a bankrendszer szereplőinek tágabb értelemben vett csoportjára, az úgynevezett „pénzügyi intézményekre" vonatkozóan tartalmaz kötelező rendelkezéseket, szakítva így a korábbi szabályozásban használt, viszont az Európai Unió szabályanyagában nem meghonosodott „pénzintézetek" kifejezéssel. Nem terjed ki ugyanakkor a szabályozás – többek között – az elkülönített állami pénzalapokra, a Magyar Nemzeti Bankra, a Magyar Államkincstárra, a Kincstári Vagyoni Igazgatóságra, az elszámolóházakra, valamint a törvény 1. számú mellékletében felsorolt mintegy 11 nemzetközi pénzügyi intézményre (például az Európai Beruházási Bankra, a Nemzetközi Valuta Alapra).

A területi és tárgyi hatály vonatkozásában a Hpt. úgy rendelkezik, hogy a Magyar Köztársaság területén végzett pénzügyi szolgáltatási és bankképviseleti tevékenységre, valamint a Magyar Köztársaság területén székhellyel rendelkező hitelintézet külföldön végzett pénzügyi szolgáltatási és bankképviseleti tevékenységére, továbbá az Állami Pénz- és Tőkepiaci Felügyelet által végzett pénzpiaci felügyeleti tevékenységre kell alkalmazni rendelkezéseit.

HITELINTÉZETEK

A hitelintézetek a pénzügyi szolgáltatási tevékenységek végzésére szélesebb körben felhatalmazott pénzügyi intézmények, amelyeknek három formáját különböztetjük meg: a bankokat, a szakosított hitelintézeteket és a szövetkezeti hitelintézeteket. A hitelintézeti törvény az egyes típusok között az általuk végzett tevékenységek köre szerint tesz különbséget. Mindazonáltal a betétesek védelme érdekében a Hpt. rögzíti, hogy bizonyos tevékenységek végzésére kizárólag hitelintézetek jogosultak (tehát pénzügyi vállalkozások nem): így betét gyűjtésére, valamint más visszafizetendő pénzeszköz nyilvánosságtól való elfogadására saját tőkéjüket meghaladó mértékben, a viszszafizetésre vállalt kezesség vagy bankgarancia nélkül; pénzforgalmi szolgáltatásokra, valamint készpénz-helyettesítő fizetési eszköz kibocsátására és az ezzel kapcsolatos szolgáltatásokra.

Bankok

A bankok (vagy más néven a „kereskedelmi bankok") olyan részvénytársasági formában, illetve fióktelepként létrejövő hitelintézetek, amelyek egyrészt kizárólagosan jogosultak üzletszerű betétgyűjtésre, valamint pénzforgalmi szolgáltatásokra, másrészt a pénzügyi intézmények között kizárólagosan feljogosítottak arra, hogy a pénzügyi szolgáltatási tevékenységek teljes körét végezzék. A hatályos szabályozás ma a bankok jegyzett tőkéjének legkisebb összegét 2 milliárd forintban határozza meg. A rendelkezésünkre álló adatok szerint a kereskedelmi bankok hazai piaca igen telített, hiszen jelenleg 33 kereskedelmi bank nyújt az ügyfeleknek szolgáltatásokat.

Szakosított hitelintézetek

A szakosított hitelintézetek jellegzetessége abban ragadható meg, hogy a bankokhoz képest korlátozott a tevékenységi körük. Az ebbe a csoportba tartozó hitelintézetek ugyanis csak külön törvényi szabályozásnak, illetve a hitelintézeti törvény rendelkezéseinek megfelelően jogosultak a pénzügyi szolgáltatási, illetőleg kiegészítő pénzügyi szolgáltatási tevékenységek meghatározott körének végzésére, és nem végezhetik a pénzügyi szolgáltatási tevékenységek teljes körét.

A szakosított hitelintézetek a bankokra irányadó formakényszer szabályai szerint kizárólag részvénytársaságként, illetve fióktelep formájában jöhetnek létre. A jegyzett tőke minimumát a hitelintézeti törvény e hitelintézeti típus esetében nem szabályozza, pusztán utal arra, hogy azok a rájuk vonatkozó külön törvényi szabályozással meghatározott jegyzett tőkével alapíthatók.

A szakosított hitelintézetek közül – jelentőségük miatt – két új intézményi fajtára: a lakás-takarékpénztárra és a jelzálog-hitelintézetre, továbbá két egyedi intézményre: a Magyar Export-Import Bank Részvénytársaságra és a Magyar Fejlesztési Bank Részvénytársaságra kívánunk kitérni részletesen, és csupán érintjük a jogi értelemben véve szakosított hitelintézetnek nem minősülő, de egyedi szolgáltatásai alapján „szakosodott hitelintézeteknek" nevezhető pénzügyi intézményeket.

Lakás-takarékpénztárak

Az 1996. évi CXIII. törvény hatálybalépésével hosszas előkészítő munkát követően, jogi értelemben 1997. január 1-jétől, ténylegesen 1997 tavaszától jelentek meg a hazai bankpiac szereplői között a lakás-takarékpénztárak. Létrehozásuk elsődleges célja az volt, hogy megteremtsék a lakás-előtakarékosság zárt, biztonságos rendszerben, állami támogatással történő lebonyolításának feltételeit. A lakás-takarékpénztárak a hatályos szabályozás szerint legalább egymilliárd forint jegyzett tőkével alapíthatók, alaptevékenységként pedig betétgyűjtést és hitelnyújtást végezhetnek. Jelenleg négy lakás-takarékpénztár (a „Fundamenta", a „Lakáskassza", az „OTP Lakás-takarékpénztár" és az „Otthon") verseng a lakáscéljaik megvalósítására 4-5 éves takarékoskodást vállalók népes táborának kegyeiért.

Jelzálog-hitelintézet

Ugyancsak új szakosított hitelintézeti típusként jött létre a magyar bankrendszerben már a II. világháborút megelőzően meghonosodott jelzálog-hitelintézet. Az elmúlt év nyarán hatályba lépett 1997. évi XXX. törvény immáron lehetővé teszi ugyanis az ország területén fekvő ingatlanokra alapított jelzálog fedezete mellett pénzkölcsönzés végzésére, valamint egyéb pénzügyi és befektetési szolgáltatási tevékenységekre jogosult jelzálog-hitelintézet létrehozását legalább hárommilliárd forintos jegyzett tőkével. A jelzálog-hitelezési konstrukció lényege abban ragadható meg, hogy a jelzálog-hitelintézet hitelt nyújt ügyfeleinek, amelynek fedezetéül az ügyfelek által lekötött ingatlanok szolgálnak. A hitelezéshez szükséges forrásokat pedig azok a pénzügyi befektetők teremtik meg, akik megvásárolják a jelzálog-hitelintézet által kibocsátott, bemutatóra vagy névre szóló, átruházható, sorozatban kibocsátott, általában fix kamatozású, az állampapírokhoz hasonló hozamú, kis kockázatú értékpapírt: a jelzáloglevelet.

Jelenleg egy 80 százalékban állami tulajdonban lévő jelzálog-hitelintézet működik hazánkban: a Földhitel és Jelzálogbank Rt. Információink szerint azonban már egy másik hitelintézet is megkapta az alapítási engedélyt az Állami Pénz- és Tőkepiaci Felügyelettől (ÁPTF).

Magyar Export-Import Bank Rt.

Az Eximbankot, mint egyedi szakosított hitelintézetet speciális, nemzetgazdasági szempontból kiemelt fontosságú feladatok ellátása érdekében – a Magyar Exporthitel Biztosító Részvénytársasággal egyidejűleg – hozta létre az 1994. évi XLII. törvény (Etv.). Az Eximbank magyar áruk és szolgáltatások exportja és külföldön megvalósuló magyar befektetések elősegítéséhez, továbbá importügyletekhez kapcsolódóan nyújthat pénzügyi szolgáltatásokat, kiegészítő pénzügyi szolgáltatásokat és befektetési szolgáltatásokat. Az Eximbank elsősorban a nagy-, illetve a középvállalatok köréből építette ki ügyfélkörét, lakossági szolgáltatásokkal nem foglalkozik.

Az Eximbank által ténylegesen kínált „banki termékekről" elmondható, hogy azok elsősorban exportszállításokhoz kapcsolódóan nyújtanak közvetlen, illetve közvetett finanszírozást az alábbi konstrukciókban: exportfinanszírozó hitelnyújtás az exportcélú termelés megkezdésétől az árbevétel realizálásáig, kamattámogatással egybekötött forgóeszköz-finanszírozás, vevőhitel-folyósítás külföldi importőrök részére, exportcélú refinanszírozás hazai hitelintézetek számára, illetve a külföldi bankok részére rövid és középlejáratú vevőhitelkeret rendelkezésre bocsátása, valamint beruházási hitel nyújtása. Az Eximbank meghatározó tevékenysége emellett az exportügyletek létrejöttét segítő garanciavállalás is.

Az Eximbank 6,5 milliárd Ft alaptőkével rendelkező, teljes mértékben állami tulajdonban lévő egyszemélyes részvénytársaság. Az Etv. és a kapcsolódó végrehajtási rendeletek nemcsak az Eximbank sajátos szervezeti felépítését, költségvetéssel és kormányzattal való kapcsolatát szabályozzák, de számos kérdésben (pl. szavatoló tőke, tőkemegfelelés stb.) eltérést engednek a Hpt. szigorú rendelkezéseitől éppen abból az okból kifolyólag, hogy az Eximbank feladata, hogy exportfinanszírozási lehetőségeket nyújtson olyan országokban is, ahol adott esetben a kockázat a kereskedelmi bankok által már nem vállalható fel.

Magyar Fejlesztési Bank Rt.

A Eximbank „testvérpárjaként" tartják számon az egyetlen hazai fejlesztési bankot, a Magyar Fejlesztési Bank Rt.-t (MFB Rt.). A hitelintézetet többek között azért hozták létre, hogy elősegítse a magyar gazdaság modernizációját, élénkítését; részt vegyen a nemzetközi pénzügyi és gazdasági szervezetektől történő forrásbevonás lebonyolításában; továbbá hitelt nyújtson regionális térségfejlesztési programokhoz.

Az MFB Rt. az alapszabályában meghatározott és a Felügyelet által engedélyezett körben pénzkölcsönt, illetve pénzforgalmi szolgáltatásokat nyújthat (a pénzforgalmiszámla-vezetés kivételével); kezességet és bankgaranciát, illetve egyéb bankári kötelezettséget vállalhat; hitelreferencia-szolgáltatást, valamint saját számlára vagy bizományosként kereskedelmi tevékenységet végezhet valutával, devizával, váltóval, illetve csekkel. Emellett foglalkozhat betétek és más visszafizetendő pénzeszközök – korlátozott körben való – gyűjtésével, pénzügyi lízinggel, pénzügyi szolgáltatások közvetítésével, letéti szolgáltatással, illetve széfszolgáltatással.

„Szakosodott hitelintézetek"

A pénzügyi intézmények piacán a fentiekben ismertetett szereplőkön túl jelen van még a vállalat finanszírozásra szakosodott és időközben a Konzumbankkal fuzionált Corvinbank Rt., az észak-magyarországi régió gazdasági fejlesztését célul kitűző Rákóczi Bank Rt., valamint az áruvásárláshoz fogyasztási hitelt nyújtó Magyar Cetelem Bank Rt. (mindhárom az MFB-csoport tagja). Érdemes megemlíteni az elsősorban gépjármű-finanszírozásra szakosodott Merkantil Bank Rt.-t, Opel Bank Rt.-t és a Porsche Bank Rt-t., illetve két további „szakosodott hitelintézetet": a Kvantum Investment Bank Rt.-t és a Nomura Magyar Befektetési Bank Rt.-t. Hangsúlyozzuk azonban, hogy ezek a hitelintézetek – habár bizonyos tevékenységekre vagy ügyfélkörre „szakosodtak" -, a hitelintézeti törvény szóhasználata szerint nem minősülnek „szakosított hitelintézetnek", hiszen létrejöttük nem kapcsolódik külön törvényi szabályozáshoz. Ezek az intézmények inkább valahol a kereskedelmi bankok és a szakosított hitelintézetek közötti „szürke", átmeneti zónában helyezhetőek el.

Szövetkezeti hitelintézetek

A hitelintézetek harmadik, sajátos formája a szövetkezeti hitelintézet. Ez a pénzügyi intézmény legalább 100 millió forint jegyzett tőkével létesíthető.

A szövetkezeti hitelintézetek csoportján belül megkülönböztetünk hitelszövetkezeteket és takarékszövetkezeteket, aszerint hogy azok milyen személyi körben nyújtanak szolgáltatásokat. A hitelszövetkezet ugyanis a takarékszövetkezettel ellentétben – a pénzváltás kivételével – kizárólag saját tagjainak körében végezhet pénzügyi szolgáltatásokat. A szövetkezeti hitelintézet a többi hitelintézethez képest ugyanis nem kaphat engedélyt kezesség- és bankgarancia-vállalásra, befektetési alap letétkezelésre, hitelreferencia-szolgáltatásra, valamint önkéntes kölcsönös biztosítópénztárak részére folytatott vagyonkezelésre, és csak saját számlára vagy bizományosként folytathat kereskedelmi tevékenységet valutával, devizával, váltóval, illetve csekkel. A korábbi szabályozással ellentétben azonban egyik szövetkezeti hitelintézeti típus sem nyújthat egyéb szolgáltatásokat (pl.: vendéglátó-ipari vagy kisipari tevékenységet stb.).

A rendelkezésre álló adatok szerint ma Magyarországon 243 takarékszövetkezet és 8 hitelszövetkezet működik. A takarékszövetkezetek által nyújtott szolgáltatások banktechnikai lebonyolításához az 1989-ben létrehozott, majd 1994-ben privatizált Magyar Takarékszövetkezeti Bank Rt. (Takarékbank) nyújt segítséget.

Ha összehasonlítjuk a szövetkezeti hitelintézeteket a hitelintézetek másik két típusával, megállapítható, hogy míg az előbbiek a kisvárosokban, vidéki településeken élő lakosoknak, illetve kis- és középvállalkozásoknak nyújtanak alapvető pénzügyi szolgáltatásokat, addig az utóbbiak a nagyvárosok, a nagyobb közigazgatási egységek polgárait és vállalkozásait célozzák meg szolgáltatásaikkal.

PÉNZÜGYI VÁLLALKOZÁSOK

A pénzügyi intézmények másik nagy csoportját a pénzügyi vállalkozások alkotják. A korábbi szabályozás a pénzpiacon tevékenykedő ilyen vállalkozásokra a „pénzintézeti tevékenységet is végző egyéb jogi személyek" elnevezést használta, eltekintett a hitelintézetekre irányadó szigorú szabályok alkalmazásától és a felügyeleti ellenőrzéstől. A hitelintézeti törvény egyrészt megemelte az ilyen vállalkozásként való működés feltételéül szabott minimális jegyzett tőke mértékét – pénzügyi vállalkozás ma legalább húszmillió forint jegyzett tőkével alapítható -, másrészt a tevékenység megkezdését a Felügyelet engedélyéhez kötötte.

A pénzügyi vállalkozások jellemzője, hogy korlátozottan végezhetnek pénzügyi szolgáltatásokat, mivel betétgyűjtésre és más visszafizetendő pénzeszközöknek nyilvánosságtól való gyűjtésére (saját tőkéjét meghaladó mértékben) nincs jogi felhatalmazásuk. Ugyanakkor speciálisak abban, hogy bizonyos pénzügyi tevékenységeket, így az elszámolásforgalom lebonyolítását végző átutalási rendszerek működtetését, bankközi piacon végzett pénzügyi ügynöki tevékenységet, illetve készpénzátutalást csak pénzügyi vállalkozás végezhet kizárólagos tevékenységként.

A formakényszer elve alapján a pénzügyi vállalkozás részvénytársaságként, szövetkezetként vagy fióktelepként jöhet létre, illetve működhet.

Ügynöki tevékenységet végző szervezetek

Habár pénzügyi szolgáltatásokkal foglalkoznak, nem minősülnek pénzügyi intézménynek a bankpiac sajátos szereplői, az ügynökök. Hitelintézeti törvényünk lehetőséget teremt, hogy pénzügyi szolgáltatás közvetítését, valamint kiegészítő pénzügyi szolgáltatásokat egy vagy több pénzügyi intézmény javára jogi személyiséggel rendelkező gazdasági társaság vagy szövetkezet is végezhessen.

Bankképviseletek

A hitelintézeti törvény felhatalmazza a magyarországi székhelyű hitelintézeteket jogi személyiségű bankképviselet létrehozására is arra az esetre, ha pénzügyi szolgáltatási tevékenységüket külföldön nem hitelintézet alapításával vagy fiók nyitása útján kívánnák végezni. Hasonló módon lehetőség van arra, hogy külföldi hitelintézetek hozzanak létre Magyarországon bankképviseleteket. Külföldi képviselet szabályos létrejöttéhez és működéséhez cégbírósági nyilvántartásba vétel és a Felügyelethez való bejelentés, illetve a felügyeleti engedély megszerzése szükséges.

A bankképviselet tevékenységi köre limitált, ugyanis a jogszabályok keretei között adatokat és információkat szolgáltathat a képviselt hitelintézetről az adott ország piaci szereplői számára, valamint elősegítheti a szolgáltatásokat és az ügyfelekkel való kapcsolattartást, azonban üzleti tevékenységre, tehát pénzügyi szolgáltatási tevékenység végzésére nem jogosult.

A rendelkezésre álló adatok szerint 1997-ben 5 magyarországi székhelyű kereskedelmi bank élt a bankképviselet-nyitás lehetőségével és tartott fenn összesen 11 bankképviseletet elsősorban a szomszédos országokban, valamint 25 külföldi pénzügyi intézmény rendelkezett képviselettel hazánkban.

Engedélyezés és felügyelet

Az engedélyezési eljárás menete kétféle lehet attól függően, hogy hitelintézet vagy pénzügyi vállalkozás létrehozását tervezik. Míg a hitelintézetek esetében szigorú, kettős engedélyezési eljárást ír elő a törvény, azaz előbb alapítási engedélyt, majd tevékenységi (működési) engedélyt kell beszerezni, addig a pénzügyi vállalkozásoknál egyszintű az engedélyezés, csupán egy alapítási engedélyre van szükség, amely a tevékenységi kör megállapításához, illetve a tevékenység megkezdéséhez szükséges engedélyt is magában foglalja.

Az alapítási engedély kiadását megelőző engedélyezési eljárás elsősorban annak vizsgálatára irányul, hogy az adott pénzügyi intézmény cégjogi értelemben a jogszabályoknak megfelelően jött-e létre, az előírások szerint befizették-e a jegyzett tőkéjét, biztosított-e a pénzügyi háttere, valamint tulajdonosi szerkezete megfelelően strukturált-e. A tevékenységi engedély kiadása előtt viszont már azt vizsgálja a Felügyelet, hogy az adott pénzügyi intézmény rendelkezik-e a piacra lépéshez szükséges személyi, tárgyi, technikai feltételekkel, van-e középtávú üzleti terve, számviteli rendszere stb.

A pénz- és tőkepiac „legfőbb őre", szakhatósága: az Állami Pénz- és Tőkepiaci Felügyelet (ÁPTF). Az 1996. évi CXIV. törvény hozta létre 1997. január 1-jei hatállyal a Felügyeletet az Állami Bankfelügyelet, valamint az Állami Értékpapír- és Tőzsdefelügyelet összevonása révén. Az ÁPTF a kormány felügyelete alatt működő olyan országos hatáskörű, önállóan gazdálkodó közigazgatási szerv, amelynek célja a szélesebb értelemben vett pénz- és tőkepiaci szereplők prudens működésének elősegítése, tulajdonosaik gondos joggyakorlásának biztosítása, a pénz- és tőkepiaci szervezetek ügyfeleinek érdekvédelme, valamint a pénz- és tőkepiac zavartalan és eredményes működésének, továbbá a tisztességes és szabályzott piaci verseny fenntartásának elősegítése.

Pénzügyi szolgáltatások

Az 1997-ben hatályba lépett szabályozás nemcsak a bankpiac szereplőinek elnevezését módosította, hanem az általuk végzett szolgáltatások terminológiai meghatározását, tartalmát és körét is. A Hpt. immáron „pénzügyi", illetőleg „kiegészítő pénzügyi szolgáltatásokról" beszél, ezzel is közelítve az Európai Unió, valamint az OECD vonatkozó előírásaihoz. Megjegyezzük, hogy a pénzintézeti tevékenységek így már élesen elválnak a korábban vitatott sajátosságú, ma már az értékpapírtörvényben egységes szerkezetben szabályozott befektetési szolgáltatásoktól.

A pénzpiaci szolgáltatások két fajtája között az alapvető különbség, hogy míg a (fő) pénzügyi szolgáltatások jellegükből és a kockázatukból adódóan megkövetelik, hogy azokat csak olyan személyek végezhessék, akiknek tevékenységére részletes prudenciális és felügyeleti előírások vonatkoznak, addig a kiegészítő pénzügyi szolgáltatások végzésére nem pénzügyi intézmények is vállalkozhatnak (gondoljunk csak a szállodákban végzett pénzváltási tevékenységre). Amennyiben ezek az intézmények kizárólag kiegészítő pénzügyi szolgáltatói tevékenységet végeznek, a szigorú bankbiztonsági előírások alkalmazása értelemszerűen nem indokolt.

A hatályos szabályozás értelmében valamennyi pénzügyi és kiegészítő pénzügyi szolgáltatás engedélyköteles, amennyiben azt üzletszerűen, tehát ellenérték fejében, nyereség, illetve vagyonszerzés végett rendszeresen folytatják.

A két szolgáltatáscsoport közötti különbség abban is megragadható, hogy míg a pénzügyi szolgáltatások végzéséhez szükséges engedélyt (egy kivételével) a Felügyelet adja ki, addig a kiegészítő pénzügyi szolgáltatásokat – a bankközi piacon végzett pénzügyi ügynöki tevékenység kivételével – a Magyar Nemzeti Bank (MNB) engedélyezi.

A devizában, illetve valutában végzett pénzügyi szolgáltatási tevékenységeket a Felügyelet az MNB előzetes véleményének kikérésével engedélyezi. A hatályos szabályozás szerint a Felügyelet engedélyét határozott időre, feltételhez kötötten, valamint korlátozott tevékenységi körrel, területi korlátozással, a pénzügyi szolgáltatási tevékenységen belül pedig üzletági vagy termékkorlátozással is megadhatja.

A pénzpiacok prudens, biztonságos működését biztosítja Büntető Törvénykönyvünk 298/D §-a is, amely kimondja, hogy aki pénzügyi szolgáltatási vagy kiegészítő pénzügyi szolgáltatási tevékenységet törvényben előírt engedély nélkül végez, bűntettet követ el, és egy évtől öt évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.

Fogyasztóvédelem, betétbiztosítás

Az elmúlt években megszaporodott pénzügyi bűncselekményekkel indokolható, hogy a pénzügyi intézmények ügyfeleinek védelme érdekében több fogyasztóvédelmi szabályt is beépítettek a hitelintézeti törvénybe. Ezek közül talán a leglényegesebb az, amely kimondja, hogy cégnevében, hirdetésében vagy bármilyen más módon a „hitelintézet", „bank", „takarékszövetkezet" vagy „hitelszövetkezet" elnevezést vagy ezek összetételeit, jelzős alakját, továbbá a rokonértelmű vagy idegen nyelvű megfelelőjét csak a törvényben előírtaknak megfelelően engedélyezett hitelintézet vagy bankképviselet – az engedélyben meghatározott típusra utaló elnevezéssel – szerepeltetheti. Ez az előírás azt a célt szolgálja, hogy amennyiben az ügyfél valamilyen vállalkozás cégnevében ezeket az elnevezéseket látja, bizonyos lehessen abban, hogy az ilyen vállalkozások betartják a pénzügyi intézményekre vonatkozó jogszabályokat, illetve megfelelő felügyelet alatt állnak.

Kivételt képeznek persze az olyan vállalkozások vagy személyek, akik olyan összefüggésben használják a fenti kifejezéseket, amely kizárja azt a látszatot, hogy pénzügyi szolgáltatási tevékenységet folytatnának.

Egy másik lényeges szabály a fogyasztók megfelelő tájékoztatása érdekében előírja, hogy a pénzügyi intézmények kötelesek ügyfeleiket egyértelműen és közérthetően tájékoztatni az általuk nyújtott szolgáltatások igénybevételének feltételeiről, valamint e feltételek módosulásáról. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a pénzügyi intézmény köteles az ügyfélfogadásra nyitva álló helyiségeiben könynyen hozzáférhető helyen kifüggeszteni, valamint az ügyfél kívánságára ingyenesen is rendelkezésére bocsátani üzletszabályzatát (általános szerződési feltételeit), konkrét szolgáltatásaival kapcsolatos szerződési feltételeit, valamint a szolgáltatási díjakra vonatkozó tájékoztatóját (az úgynevezett kondíciós listát).

Betétbiztosítási és intézményvédelmi alapok

OBA

A fejlett országok pénzpiaci tapasztalatai azt mutatják, hogy a biztonságos, prudens pénzintézeti működést megteremtő szigorú szabályozáson, valamint felügyeleti szervezetrendszeren túl szükség van egy olyan betétbiztosítási, intézményvédelmi rendszer létrehozására is, amelynek célja, hogy a betétes által elhelyezett betétek bizonyos összeghatárig biztosítottak legyenek, azazhogy a pénzügyi intézmény megoldhatatlan likviditási problémái esetén azok visszafizetése garantált legyen. A volt szocialista országok közül elsőként Magyarországon alakították ki a betétbiztosítási rendszert, amikor az 1993. évi XXIV. törvény létrehozta az OBA-t, az Országos Betétbiztosítási Alapot, és megállapította működésének részletes szabályait.

Az OBA-ra vonatkozó rendelkezéseket 1997. január 1-je óta nem külön törvény, hanem a hitelintézeti törvény tartalmazza. A szabályozás szerint az OBA feladata egyrészt a preventív válságmegelőzés és válságkezelés, azaz a hitelintézeteknél elhelyezett betétek befagyásának megelőzését célzó intézkedések megtétele (így hitel, alárendelt kölcsön, illetve fedezet nyújtása, valamint kezességvállalás); másrészt a betétek befagyása esetén a betétesek részére meghatározott kártalanítási összeg megfizetése. Befagyott betét alatt olyan betétet kell érteni, amelyre a hitelintézet nem képes a jogszabályi rendelkezések vagy a szerződéses kikötések szerint kifizetést teljesíteni az esedékességet követő három munkanapon belül. A jelenlegi szabályozás a befagyott tőke és kamat összegére nézve 1 millió forintos kártalanítási összeghatárt határoz meg betétesenként.

Az OBA olyan nonprofit alapon működő, kötelező jellegű betétbiztosítási alap, amelyhez valamennyi bank, szakosított hitelintézet és takarékszövetkezet köteles csatlakozni. Nem köteles ugyanakkor az Alaphoz társulni az olyan hitelintézet, amelynek kötelezettségeiért a magyar állam kezességet vállal. A hitelszövetkezetek Alaphoz való csatlakozását a Hpt. azért zárja ki, mert azok kizárólag a hitelszövetkezeti tagoktól fogadhatnak el betétet, így a hitelszövetkezeti betétes kockázata nem jelenti az összes magyarországi betétessel való közös kockázati csoportba tartozást.

Az OBA feladatainak ellátásához szükséges pénzügyi forrásokat a hitelintézetek által megfizetett egyszeri csatlakozási díj (amely a jegyzett tőke 0,5 százaléka), valamint az éves rendszeres és rendkívüli befizetések összege, a Felügyelet által a hitelintézetektől beszedett bírságok mintegy 80 százaléka, továbbá az Alap által az MNB-től vagy valamely hitelintézettől felvett kölcsön és az egyéb bevételek biztosítják. Az Alap pénzeszközeit kockázatmentes állampapírokban tartja, gazdálkodását az Állami Számvevőszék ellenőrzi.

HBA

Habár hitelszövetkezetek nem csatlakozhatnak az OBA-hoz, jogszabály nem tiltja, sőt előírja, hogy a Magyarországon működő hitelszövetkezetek önkéntes betétbiztosítási alapot hozzanak létre a náluk elhelyezett betétek kockázatának csökkentése érdekében. E célból jött létre 1994-ben a HBA, azaz a Hitelszövetkezetek Első Hazai Önkéntes Betétbiztosítási és Intézményvédelmi Alapja.

OTIVA, TÉSZ

Az Országos Takarékszövetkezeti és Intézményvédelmi Alap az a másik önkéntes intézményvédelmi alap, amelyhez 1993-ban 233 takarékszövetkezet annak ellenére csatlakozott, hogy a Hpt. értelmében a takarékszövetkezetekben elhelyezett betéteket az OBA „kötelező jelleggel" biztosítja. Az OTIVA egy olyan többfunkciós integrációs együttműködési-fejlesztési szervezet, amelynek célja a takarékszövetkezetek működését akadályozó problémák feltárása, a szakmai segítségnyújtás, a biztonságos és korszerű működés elősegítése, az esetleges válsághelyzetek megoldása, továbbá az érdekvédelem. Az OTIVA-hoz különféle okokból nem csatlakozott hitelszövetkezetek külön integrációs szerződést kötöttek és létrehozták a TÉSZ-t, a Takarékszövetkezetek Országos Érdek-képviseleti Szövetségét.

BEVA

Érdemes rövid említést tennünk a befektetési szolgáltatók által a befektetők biztonságának növelése érdekében kötelezően létrehozni rendelt Befektetővédelmi Alapról (BEVA) is, hiszen a befektetési szolgáltatási és kiegészítő befektetési szolgáltatási tevékenység végzésére – az univerzalitás elvének megfelelően – immáron nemcsak befektetési vállalkozások, hanem egyéb szervezetek, így bankok, szakosított hitelintézetek és szövetkezeti hitelintézetek is jogosultak. A BEVA szervezeti felépítésére, feladataira, pénzügyi forrásaira következő lapszámunkban, a befektetési szolgáltatásokról szóló összeállításunkban térünk ki.

A bankszektor hatékony és biztonságos működését természetesen az biztosíthatja leginkább, ha a Felügyelet, az OBA, a BEVA és az önkéntes intézményvédelmi alapok szorosan együttműködnek az ellenőrzés, a válságmegoldás és a szankcionálás területén, csakúgy mint a bankszektort érintő szabályozás előkészítése során.

Pénzügyi szolgáltatások
Betét és más, a nyilvánosságtól származó visszafizetendő pénzeszköz gyűjtése: pénzeszközök üzletszerű gyűjtése egyedileg előre meg nem határozott személyektől úgy, hogy azzal a betétgyűjtő tulajdonosként rendelkezhet, de köteles azt – kamattal, más előny biztosításával vagy anélkül – visszafizetni. Hitelintézet visszafizetendő pénzeszközöknek a nyilvánosságtól történő gyűjtése érdekében – betét elfogadásán kívül – kizárólag kötvényt és letéti jegyet bocsáthat ki. Pénzkölcsönzés: a hitelező és az adós között létesített hitelszerződés alapján a pénzösszeg rendelkezésre bocsátása, amelyet az adós a szerződésben megállapított időpontban – kamat ellenében vagy anélkül – köteles visszafizetni; követelés megvásárlása az adós kockázatának átvállalásával vagy anélkül, megelőlegezése (ideértve a faktoringot és a forfetírozást is), valamint leszámítolása, függetlenül attól, hogy a követelés esedékességének nyilvántartását és a kinnlevőségek beszedését ki végzi. Pénzügyi lízing: az a tevékenység, amelynek során a lízingbeadó az ingatlan vagy ingó dolog tulajdonjogát, illetve a vagyoni értékű jogot a lízingbevevő megbízása szerint abból a célból szerzi meg, hogy azt a lízingbevevő határozott idejű használatába adja úgy, hogy az a lízingbevevő könyveiben lesz kimutatva. Pénzforgalmi szolgáltatás: külön jogszabály és jegybanki rendelkezés szerint a pénzforgalom körében nyújtott szolgáltatások összessége, ideértve elsősorban a pénzforgalmiszámla-vezetést, a fizetési megbízások teljesítését (átutalás, beszedési megbízás, akkreditív stb.), továbbá a nemzetközi fizetési forgalom lebonyolítását. Készpénz-helyettesítő fizetési eszköz kibocsátása és ezzel kapcsolatos szolgáltatás: olyan kártya, csekk vagy egyéb dolog kibocsátása, amely a birtokosa számára lehetővé teszi, hogy rendelkezzék a kibocsátó hitelintézettel szemben fennálló valamely pénzkövetelésével, annak terhére készpénzt vegyen fel vagy áruk, illetőleg szolgáltatások ellenértékét kiegyenlítse. Kezesség és bankgarancia vállalása, valamint egyéb bankári kötelezettség vállalása: olyan szerződést biztosító mellékkötelmek (pl.: kezesség, bankgarancia, óvadék, zálogjog, engedményezés) vállalása, amelyek jogi formájuk és gazdasági funkciójuk révén képesek az adott ügyletben mérsékelni a hitelező oldalán felmerülő kockázatokat, illetve függetleníteni a hitelező helyzetét az adós anyagi helyzetében beállt negatív változástól. Valutával, devizával, váltóval, illetve csekkel saját számlára vagy bizományosként végzett kereskedelmi tevékenység: a pénzügyi intézmény által saját részre, illetve megbízás alapján saját néven, de más személy javára folytatott kereskedelmi tevékenység devizával (külföldi pénznemre szóló követeléssel), illetve valutával (külföldi pénzzel). Pénzügyi szolgáltatás közvetítése (ügynöki tevékenység): hitelintézet vagy bankcsoport javára folytatott tevékenység, amelynek célja a hitelintézet vagy bankcsoport pénzügyi szolgáltatási, illetőleg kiegészítő pénzügyi szolgáltatási tevékenységének elősegítése. Befektetési alap letétkezelés: az a tevékenység, amelynek során a letétkezelő az alapkezelő megbízása alapján letéteményesként végzi a befektetési alap tulajdonában lévő értékpapírok letéti őrzését és az ahhoz kapcsolódó kezelését, továbbá a befektetési alap bankszámlájának – ideértve az alap saját tőkéjének összegyűjtése céljából nyitandó letéti számlát is -, illetve értékpapírszámlájának vezetését, valamint a befektetési jegyek eladásával, visszavásárlásával, a hozamok kifizetésével és a nettó eszközérték megállapításával kapcsolatos technikai tevékenységet és az alapkezelők sajátos ellenőrzését. Letéti szolgáltatás: az ügyfél megbízásából pénzösszegek elhelyezése és kezelése elkülönített letéti számlán kamatra vagy kamat nélkül, külön jogszabályban rögzített feltételek szerint. Széfszolgáltatás: az ügyféllel kötött megállapodás alapján széf rendelkezésre bocsátása állandóan őrzött helyiségben, amelybe az ügyfél maga helyezi el és veszi ki az értékeit. Hitelreferencia-szolgáltatás: bankinformációk adása díjazás ellenében, úgy hogy az ne sértsen banktitkot. Vagyonkezelés önkéntes kölcsönös biztosítópénztár és magánnyugdíjpénztár részére: az Önkéntes Kölcsönös Biztosító Pénztárakról szóló 1993. évi XCVI. törvény, valamint a Magánnyugdíjról és a magánnyugdíjpénztárakról szóló 1997. évi LXXXII. törvény alapján működő pénztárakkal kötött szerződés alapján a pénztár vagyonával kapcsolatos tulajdonosi jogok meghatározott körben történő gyakorlása és kötelezettségek teljesítése, így különösen egyes vagyontárgyak működtetése és a befektetett eszközök értékesítése, illetve ismételt befektetése a vagyon gyarapítása érdekében. Készpénzátutalás: pénz átutalása – bankszámla nyitása nélkül – természetes személy megbízása alapján természetes személy részére valuta befizetésével külföldre vagy forint befizetésével belföldre, azzal hogy a pénz befizetése, illetőleg kifizetése a készpénz-átutalási rendszerben részt vevők erre engedélyezett helyiségében történik.
Kiegészítő pénzügyi szolgáltatások
Pénzváltási tevékenység: külföldi fizetőeszközök adásvétele a törvényes fizetési eszköz ellenében, valamint külföldi fizetési eszközök adásvétele külföldi fizetési eszközök ellenében. Pénzfeldolgozási tevékenység: bankjegyek és pénzérmék tételes megszámlálása és ellenőrzése valódiság és forgalomképesség szempontjából, továbbá az újra forgalomba hozható bankjegykötegek és pénzérmetételek kialakítása. Pénzügyi ügynöki tevékenység bankközi piacon: bankközi piaci résztvevők közötti forint-, devizahitel- és betétügylet, valamint deviza-adásvétel közvetítése annak érdekében, hogy a hitelintézetek, továbbá más bankközi piaci résztvevők az erre irányuló jogügyleteket egymással közvetlenül megkössék.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. szeptember 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8360 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8360 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4964 olvasói kérdésre 4964 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8360 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8360 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4964 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés saját munkavállalóval

Társaságunk duális képzőhely, 2023 őszén saját munkavállalóinkat beiskoláztuk munkakörükhöz tartozó technikusi képzésre (1,5 éves felnőttképzés keretében), a féléves...

Tovább a teljes cikkhez

Önkormányzati költségvetési szerv - a foglalkoztatás jogviszonya

Gazdasági, működtetési és közétkeztetési tevékenységgel foglalkozó önkormányzati fenntartású költségvetési szerv esetén kötelező-e közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatni...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony után megbízási jogviszony

Köthet megbízási szerződést egy magyarországi cég egy olyan magánszeméllyel, aki korábban a cég munkavállalója volt? A kolléga munkaviszony keretében HR manager munkakörben...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Hétvégi feladatok megszervezése hétköznapra beosztott munkavállalókkal

Intézményünk munkatársai háromhavi munkaidőkeretben dolgoznak, hétköznapokon. Előfordul, hogy hétvégén és ünnepnapokon rendezvényeket tartunk, melyek lebonyolításához...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság strandfürdőkben

Önkormányzati fenntartású termálstrandfürdőben jogosultak-e vasárnapi pótlékra a munkavállalók? Ha igen, minden munkavállalót megillet a vasárnapi pótlék, vagy csak bizonyos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkába járás költségtérítésének belső szabályozása

A munkáltató a napi munkába járás költségtérítéseként 30 Ft/km összeget fizet. Sajnos több munkavállaló nem ott lakik, ahonnan kéri a napi utazás elszámolását. Belső...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4964 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 259-ik lapszám, amely az 4964-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem