×

Üdülési támogatások

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. július 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 7. számában (1998. július 15.)

 

„Ha végre itt a nyár és meleg az idő, az ember strandra jár..." énekelték a slágert a nyaralók. De hol van már a SZOT-üdülők hangulata, eltűntek a szakszervezeti beutalók is. A munkáltatók jelenleg üdülési csekkel, illetve különböző üdülési kedvezményekkel támogathatják dolgozóik szabadság alatti pihenését.

 

A szocialista években a szakszervezeti üdülők legnagyobb részének tulajdonosa vagy kezelője a Szakszervezetek Országos Tanácsa volt. A szakszervezeti vagyon – ma már megállapíthatatlan arányban – az 1948-ig létező Szakszervezeti Szaktanács 42 tagszervezete vagyonának nem államosított részéből, az állami támogatásokból, az egyéb állami juttatásokból és a szakszervezeti tagdíjak felhalmozásából tevődött össze. A SZOT-nak nyújtott különféle állami támogatások és juttatások alapja az volt, hogy a szakszervezetek számos állami feladatot (társadalombiztosítás, munkavédelem stb.) is elláttak.

A valamikori SZOT-ot alkotó 19 ágazati szakszervezet a rendszerváltás során több mint száz szakszervezetre bomlott. Ez áttekinthetetlen helyzetet teremtett egyfelől azért, mert a SZOT és tagszervezeteinek alapszabálya egyáltalában nem számolt e szervezetek megszűnésével, átalakulásával. Nem volt egyértelmű, hogy a SZOT-vagyon felosztása után kinek a tulajdonába mennek át a különöző ingatlanok, létesítmények. A privatizációs osztozkodások során kialakult zűrzavaros helyzetet igyekezett tisztázni az 1992. évi LI. törvény, amely létrehozta a Magyar Nemzeti Üdülési Alapítványt. A törvény szabályai szerint alapítói vagyonrendelésként a kormány az alapítvány tulajdonába adta a korábbi SZOT-vagyon legnagyobb részét, így a Magyar Nemzeti Üdülési Alapítvány lett a szakszervezeti üdülők tulajdonosa.

Üdülési csekk

Bár a médiabeli reklámok felkeltették a munkáltatók figyelmét az üdülési csekk iránt, ám az elmaradt jogi szabályozás miatt e támogatási forma csak lassan terjed.

Az üdülési csekkek bevezetése új rendszert jelentene a munkavállalók nyaralásának megsegítésében; a számítások szerint 5 év múlva a munkáltató által ingyenesen vagy kedvezményesen adott csekk 1 millió polgár üdülését támogatná. A rendszer 1998. január 1-jei hatálybalépése után az aktív munkát nem végző, gyesen lévő kismamák és nyugdíjasok is részesülhetnének ilyen támogatásban. Az üdülési csekk rendszere a közgazdászok szerint megszabadítaná a költségvetést közel 1 millárd forintos támogatási kiadástól. Hirtelen belegondolva ez képtelenségnek hangzik, hiszen a laikus szerint az állam az új rendszerrel adóbevételtől esne el, mert a csekkek értéke után a munkavállalóknak nem kellene személyi jövedelemadót fizetni, a vállalkozók pedig megszabadulnának a tb-járuléktól. Ezt az adókiesést az elképzelések szerint a szállodák áfa-befizetései pótolnák.

Az elképzelések szerint bármelyik magyarországi szálláshely és utazási iroda csatlakozhatna az új üdültetési rendszerbe.

Hol keressük a jogszabályt

Sajnos a hatályos joganyagban nemigen találhatunk rendelkezéseket az üdülési csekkekről. A 2135/1997. (V. 28.) Korm. határozatban a kormány felhatalmazta ugyan a népjóléti minisztert, hogy a Magyar Nemzeti Üdülési Alapítvány bevonásával dolgozza ki az üdülésicsekk-rendszer magyarországi bevezetésének részletes működési feltételeit és szabályait, valamint hogy tegye meg a rendszer bevezetéséhez és működtetéséhez szükséges intézkedéseket, ám a határozat végrehajtásáért felelős népjóléti miniszter a mai napig nem tett eleget e kötelezettségének, így a rendszer működéséhez szükséges jogszabályi háttér nem született meg. (Pedig a kormány ugyanebben a határozatában felhívta az érintett minisztert, hogy – azok 1998. január 1-jei hatálybaléptethetőségére is figyelemmel – gondoskodjon a megfelelő jogszabályi módosítások előterjesztéséről.) Jogi alapok nélkül a csekkrendszer egyelőre ingatag lábakon áll.

Az egyetlen magasabb szintű jogszabály, amely egyértelműen rendelkezik az üdülési csekkről, az 1998. évi költségvetési törvény. Itt találhatjuk azt a paszszust, amely szerint a Magyar Nemzeti Üdülési Alapítvány által kibocsátható üdülési csekkek értékének felső határa 1998-ban 5000 millió forint, amely az alapítvány részére az inaktív rétegek üdülési támogatására biztosított céltámogatásrésszel túlléphető. A következtetések szerint ez azt jelentheti, hogy a központi költségvetés 5000 millió forinttal támogatja a munkavállalók üdültetését, vagyis a munkáltatók ilyen összeghatárig vásárolhatják meg az üdülési csekkeket a kibocsátó alapítványtól. A munkáltató szabadon dönthet arról, hogy mekkora összegű támogatást ad a dolgozójának, és milyen körülményeket (személyi, jövedelmi, vagyoni viszonyok) vesz figyelembe a támogatások kiosztásánál.

Adómentes juttatás

Az üdülési csekkekkel kapcsolatos adójogszabályok és APEH-tájékoztatók bizonyítják, hogy a jogi rendezetlenségtől függetlenül az üdülési csekk már megjelent a munkáltatóknál. A csekkes üdülési támogatás az adójogi szabályok szerint a munkaadó számára adókedvezményt jelent, a támogatott részére pedig azért előnyös, mert – mint a bankok a névre szóló értékpapírt – készpénz helyett beválthatja a csekket az üdülőben.

A főszabály szerint adómentes természetbeni juttatásnak számít, ha a munkáltató a Magyar Nemzeti Üdülési Alapítvány által kibocsátott üdülési csekket vásárol és azt ingyenesen vagy kedvezményesen adja át a dolgozónak, illetve a dolgozó családtagjainak.

Az üdülési csekk értéke akkor nem számít pénzbeli hozzájárulásnak, ha meghatározott üdülőbe, meghatározott időtartamú üdülésre szól. Adómentes az az üdülési csekk is, amit a munkáltató utazási irodától vásárol a dolgozója által megjelölt üdülésre. Az APEH tájékoztatója szerint a dolgozó abban az esetben is természetben – beutaló formájában – kapja az üdülést, ha a munkáltató helyette teljes összegben kifizeti a Nemzeti Üdülési Alapítvány által kiadott beutaló ellenértékét. Az így kapott kedvezmény összege sem adóköteles.

Adóköteles juttatás

A munkaadó által az üdüléshez adott pénzbeli hozzájárulás adóköteles juttatás, így a támogatások ilyen módja eléggé költséges a munkáltató számára, ezért ez a támogatási mód ritka.

A Nemzeti Üdülési Alapítvány által adott kedvezményen túlmenően a kifizető által adott további kedvezmény adóköteles vagyoni értéknek minősül. Abban az esetben, ha a kedvezményezettek önállóan vásárolják meg az alapítvány által forgalmazott üdülési csekket, és a munkáltató utólag nyújt a kedvezményezett részére pénzbeli támogatást, akkor a vagyoni előny e formája nem tekintendő a munkáltató által nyújtott természetbeni juttatásnak. Ilyen esetben a támogatás a magánszemélynél jelentkezik adóköteles jövedelemként, amelyre az szja-törvény alapján a munkaviszonyból származó nem rendszeres jövedelem utáni adóelőleg-levonási rendelkezések alkalmazandók. Ez a pénzbeli hozzájárulás – természetesen – az abban részesülő magánszemély adóköteles jövedelmének tekintendő.

Üdülési kedvezmények a közszolgálatban

A köztisztviselők részére évenként az illetményalap 75-100 százalékáig terjedő üdülési hozzájárulás adható. Az üdülési hozzájárulás mértékét és kifizetési feltételeit a munkáltató állapítja meg (helyi önkormányzati rendeletben vagy munkáltatói utasításban).

Vissza nem térítendő kedvezményes üdülés vagy üdülési hozzájárulás biztosítható a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak részére is.

Üdülési támogatás adható a bíró és az igazságügyi alkalmazottak (a bírósági fogalmazó és a bírósági titkár, az igazságügyi szakértő és a szakértőjelölt, a tisztviselő, az ügykezelő és a fizikai dolgozó) részére is.

Üdülési hozzájárulás illeti meg a Büntetés-végrehajtás Országos Parancsnokságának, a büntetés-végrehajtási intézetek, illetőleg az e szerveknél szolgálatot teljesítő hivatásos állomány tagját, a büntetés-végrehajtás nyugállományú tagját és ezek hozzátartozóit. Az üdülési hozzájárulás összege az illetményalap legalább 100 százaléka, ezt június 15-éig kell kifizetni.

Az ügyészeket és az ügyészségi alkalmazottakat is megilleti az üdülési hozzájárulás, az ügyészség üdülőket és vendégszobákat tart fenn.

Az üdülőket és vendégszobákat elsősorban az ügyészségi alkalmazottak és az ügyészség nyugdíjasai, továbbá közeli hozzátartozóik, valamint a más igazságügyi szervvel munkavégzésre irányuló jogviszonyban állók vehetik igénybe.

A belbiztonsági szervek tagjai üdülési kedvezményekben részesülhetnek a belügyi üdülőkben, itt a kedvezmény mértéke a térítési díj 50 százaléka. A kedvezményes üdültetés a belügyi üdülőkbe szóló beutalókkal történik. Üdülési kedvezményre jogosultak a belügyminiszter által irányított önálló szervek: a rendőrség, a határőrség, a polgári védelem, az állami és hivatásos önkormányzati tűzoltóság állományban lévő tagjai, valamint az e szervektől nyugállományba helyezett személyek és ezek hozzátartozói.

Az Információs Hivatal, a Nemzetbiztonsági Hivatal, a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat hivatásos állományú tagját is megilleti a kedvezményes üdülés lehetősége. Kedvezményes üdülésre jogosult az állomány tagja (nyugállományú tagja) és a vele közös háztartásban élő közeli hozzátartozó, valamint a hősi halottnak, a szolgálat halottjának özvegye, árvája. Főszezonban (június 1.-augusztus 31-ig) az állomány tagja 2 évenként egy alkalommal jogosult kedvezményes üdültetésre.

Üdülési kedvezményt vehetnek igénybe a pénzügyőrök is. A hivatásos állomány mellett a nyugállományú pénzügyőr, a házastárs, az élettárs, a gyermek is kedvezményesen üdülhet a vám- és pénzügyőrség pihenést szolgáló létesítményeiben.

Adózási szabályok

A személyi jövedelemadóról szóló törvény szerint a munkáltató által támogatott, kedvezményes üdülés 1992. december 31-éig adóköteles volt. 1993-tól a kedvezményes üdülés annál a magánszemélynél adómentes, aki azt a munkáltatójától vagy családtagjának a munkáltatójától kapta. Aki nem munkavállalóként vagy hozzátartozói minőségben részesül kedvezményes üdülésben, annak adóznia kell a kedvezmény összege után.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. július 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem