×

Négy év mérlege

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. július 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 7. számában (1998. július 15.)

 

Az érintettség és a reprezentativitás elvének érvényesülését tartja kiemelten fontosnak Herczog László, a leköszönő kormány munkaügyi helyettes államtitkára az Érdekegyeztető Tanács működésében. A szakember úgy látja: a jövőben olyan formában kell átalakulnia az érdekegyeztetés rendszerének, hogy a jelenleginél kisebb fórumokon, viszont a leginkább érintettek üljenek tárgyalóasztalhoz.

 

Hogyan vonná meg a munkaadók és a munkavállalók elmúlt négyéves kapcsolatának, együttműködésének mérlegét? Milyen szerepet játszott ebben a viszonyrendszerben a kormány?

– Ha mérleget akarunk vonni, akkor ahhoz mértékegységet is találnunk kell. Meg kell határozni, hogy miért tartunk valamit jónak vagy rossznak. Az érdekegyeztetés hatékonyságát nem csak a megállapodások számával lehet mérni, bár azt hiszem, e téren sincs szégyenkeznivalónk. Mindig fontosnak tartottam, hogy az érdekegyeztetés információcsere is legyen. Az érdekképviseletek például megismerhetik, milyen elképzelései vannak a kormányzatnak a különféle témakörökben. Nagyon hasznos, hogy az érdekegyeztető tárgyalások során kialakulhat olyan vita, ahol a kormánynak érvelnie kell, meg kell magyaráznia, mit miért akar. Egyfelől válaszolnia kell a szociális partnerek kérdéseire, másfelől megismeri a partnerek álláspontját. Ez egyrészt szakmai szempontból hasznos, hiszen a munkaadók és a munkavállalók egészen más közegben mozogva más nézőpontból tudnak a kormány javaslataihoz szakmailag használható észrevételeket hozzáfűzni. Másrészt arról is információt kap a kormány, hogy a tervezett intézkedéseknek mi a várható hatásuk. És végül, de nem utolsósorban, a vita során kialakulhatnak közös álláspontok, megállapodások.

Milyen fontosabb változásokon ment keresztül a szociális partnerekkel való kapcsolattartás a közelmúltban?

– Úgy gondolom, hogy az érdekegyeztetés rendszere az elmúlt időszakban is fejlődött. Sokan elfogadják, hogy – ha nem is tökéletes, de – nagyon hasznos szerepet tölt be a jogalkotásban, a társadalmi párbeszédben. Azt hiszem, az előrelépés egyrészt természetes, hiszen a partnerek az idő múlásával egyre jobban megismerték egymást. Hasznos volt az is, hogy változtak az érdekegyeztetésen belül a súlyok: 1994-ig elsősorban a plenáris ülésekre koncentráltunk, mostanában viszont nőtt a bizottságok szerepe. A bizottságoknak a szakmai előkészítésben van jelentőségük: a jól előkészített plenáris ülés rendszerint hatékony. Másfelől az az informális gyakorlat, amit egyébként sokan kritizálnak, előnyére vált az érdekegyeztetésnek.

Mi légyen az informális gyakorlat?

– Az informalitásnak az a célja, hogy már akkor jöjjön létre párbeszéd, amikor még a kormány, illetve az adott minisztérium sem dolgozta ki a javaslatait. Ebben az időszakban tapogatózva jelezzük, hogy milyen elképzeléseink vannak. Ilyenkor a szociális partnerek nem valamilyen szervezeti álláspontot képviselnek, ők is csupán reflexiókat közölnek. Az ÉT-ben a szociális partnereknek mindig az volt a kívánságuk, hogy ne kész törvénytervezetek kerüljenek eléjük, hanem már a kidolgozás kezdeti időszakában kezdődjön meg a párbeszéd.

A leköszönő kormány tervezte, hogy létrehozza az úgynevezett társadalmi-gazdasági megállapodást. Ez azonban többszöri nekifutásra sem jött létre. Miért?

– Utólag azt lehet mondani, hogy túl sokat vállalt a kormány, túlságosan nagy volt a csomag: egyszerre voltak benne bérügyi, foglalkoztatáspolitikai, adóügyi, társadalombiztosítási és szociális elképzelések. A technológia nyelvére úgy tudnám lefordítani, hogy egy autó akkor kész, amikor az utolsó alkatrész is a helyére került. Voltak a megállapodásban olyan részügyek, amelyeket meg lehetett oldani egy-két hét alatt, de hamarosan kiderült: van olyan is, amelynek elintézéséhez több év is kell. Nekem ugyanakkor mindig volt egy olyan benyomásom, hogy a szociális partnerek – többé-kevésbé joggal – úgy vélték: mivel a kormánynak fontos a társadalmi-gazdasági megállapodás – hiszen ehhez politikai érdeke fűződik -, felsrófolhatják az árat. Végül elszakadt a kötél. A harmadik, általános problémának érzem, hogy noha nagyon sok jó szándékú elképzelés volt, a megvalósítási program azonban hiányzott. Semmiképpen sem gondolom ugyanakkor, hogy a tgm sikertelenségét bárkire rá lehetne fogni. Ebben mindhárom szereplőnek megvolt a – több-kevesebb – része.

Sokszor emlegetett téma volt a bérmegállapodások ügye is. Több szakember – köztük a jegybank elnöke – vallja, hogy a bérmegállapodások betartásával sikeresebb lehetne az infláció elleni küzdelem. Ön egyetért ezzel?

– Az infláció tényleges alakulása és az inflációs várakozások szoros kapcsolatban vannak. A várakozások természetszerűleg befolyásolják a tényleges inflációt: ha valaki 20 százalékos inflációra számít, akkor a reálbér megőrzése érdekében 20 százalékos nominálbér-növekedést akar, 15 százalékos várakozás esetén pedig 15 százalék lesz a követelése. Tudnunk kell azonban, hogy a Nyugat-Európában szokásos kollektív tárgyalások és a magyar gyakorlat között nagyon nagy különbség van. Nyugaton a bérmegállapodások sokkal többet mondanak, sokkal határozottabban nyilatkoznak a bérekről, mint Magyarországon. A magyar kollektív szerződések óvatosan fogalmaznak a béreket illetően, nincsenek olyan jól megformált bértarifarendszerek, mint a nyugati gazdaságokban. Másfelől a kollektív szerződések száma is sokkal nagyobb, szélesebb a lefedettség Nyugat-Európában, mint Magyarországon. Nálunk ezt az ÉT bérmegállapodásai próbálják pótolni, viszont az ÉT-től nem lehet ugyanazt elvárni, amit a kollektív szerződésektől. Az ÉT ugyanis nem határozza meg a béreket, hanem csak ajánlást tesz arra, hogy a helyi, illetve ágazati szintű bérmegállapodásokon mit tartanak a szociális partnerek követendőnek. Ha az ÉT érdemben befolyásolni tudná a béreket, akkor visszatérnénk a központi bérmeghatározásra, majdnem arra a gyakorlatra, amit a '90-es évek elején magunk mögött hagytunk. Nem hiszem, hogy makroszintű bérmegállapodásokon keresztül meg lehet fogni az inflációt, azzal együtt, hogy van jelentősége azoknak az ajánlásoknak, amelyek az ÉT-ben születnek: ezek jó alapot teremtenek a helyi tárgyalások számára. Betartható bérmegállapodásokhoz azonban a mainál jóval nagyobb számban születő kollektív szerződések kellenek.

Milyen változtatások várhatók, illetve szükségesek az érdekegyeztetés rendszerében?

– 1996 májusában megállapodás jött létre a kormány, a szakszervezetek és a munkáltatók között az érdekegyeztetés továbbfejlesztéséről, amely arról szólt, hogy országos szinten is meg kell teremteni az érdekképviseletek reprezentativitását a különböző intézményekben. A Munkaügyi Minisztérium azóta is napirenden tartja a kérdést, azonban egyelőre viszonylag kevés előrejutás tapasztalható. A munkavállalói oldalon ugyan született ÉT-megállapodás, és ennek alapján törvény, amely szerint az üzemi tanácsi választásokat országos szinten kell értelmezni: akár egy ágazatot, akár egy megyét vagy egy várost tekintünk, az abban működő szakszervezetek támogatottságát az üzemi tanácson keresztül kell mérni. A munkáltatói oldalon viszont gyakorlatilag nem történt semmi, jobbára csak arról nyilatkoztak az érintettek, hogy ezt a problémát nehéz megoldani. A reprezentativitás meghatározása nem azért fontos, hogy bármely érdekképviselet is kiszorulhasson az érdekegyeztető tárgyalásokból, hanem azért, hogy erősítsük ezeknek a fórumoknak a legitimitását. Ha azt akarjuk, hogy az Érdekegyeztető Tanácsnak az eddigieknél több jogosítványa legyen, akkor fontos szempont az elfogadottság az érintettek részéről.

Mi a véleménye azokról az álláspontokról, amelyek az érdekegyeztetés folyamatára úgy tekintenek, mint a kormány, illetve a parlament hatáskörének megnyirbálására?

– Teljesen elhibázott felfogásnak tartom az ÉT-ben azt a veszélyt látni, hogy az intézmény működése indokolatlan felelősségmegosztás, és a parlament szerepének csökkenését eredményezi. Az érdekegyeztetés jelentősége a döntés-előkészítésben rejlik, a jogszabályokat a parlament alkotja meg. Az ÉT-ben zajló információ- és véleménycsere, a különböző nézőpontok, álláspontok megismerése rendkívül fontos ahhoz, hogy konszenzuális demokrácia működhessen. Szó sincs arról, hogy csökkenne a parlament szerepe, hiszen a honatyáknak mindig lehetőségük van az érdekegyeztető fórumok megállapodásait felülbírálni. Sok esetben ráadásul – például a Munka Törvénykönyvénél – a parlament nyugodt lehet a törvényjavaslat elfogadásánál, hiszen egy olyan fórum értett egyet az előterjesztéssel, amelynek szereplői a jogszabály alanyai. Az ő támogatásuk tehát nagyon nagy biztosítékot jelent a képviselők számára döntésük helyességét illetően.

Milyen szerep várhat az Érdekegyeztető Tanácsra a jövőben?

– Személyes véleményem szerint az ÉT a jövőben is működni fog, illetve egyre több érdekegyeztető fórum jön létre, amelyekben az érintettek vesznek részt. Nem vagyok híve annak, hogy egy nagy érdekegyeztető tanácsot csináljunk, és abba rengeteg szervezetet és témát zsúfoljunk. Például a megváltozott munkaképességűek fórumán az őket foglalkoztató munkáltatók, munkavállalói érdekképviseletek és az illetékes minisztériumok ülnének a tárgyalóasztalnál. Tehát úgy gondolom, hogy az érdekegyeztető fórumok hálózatában kell gondolkodnunk, amely mindig az adott témában érintettek problémáira összpontosít. Számomra kulcsszó az érintettség. Ebbe azt is beleértem, ha valaki egy témában nem érintett, akkor abba ne is szóljon bele. Nem szeretem az általános érdekképviseleteket, amelyek illetékesnek érzik magukat a véleménynyilvánításra, akármi is történjék az országban. Ha azonban valaki a fogyatékosok, illetve a megváltozott munkaképességűek érdekeit kívánja képviselni, és a kitűzött célt megfogalmazta a szervezet alapszabályában, akkor engedjük ezt a tevékenységét gyakorolni. Ez nemhogy gyengíti, inkább erősíti a parlamentáris demokráciát.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. július 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem