×

Mire megy a tavalyi többlet?

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. július 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 7. számában (1998. július 15.)
 

Noha már mutatkoznak a jelei a munkaerőpiac konszolidációjának, a munkaerő-piaci politika fő feladata még mindig a legális foglalkoztatás bővítése. A Munkaerőpiaci Alap forrásainak idei felhasználásánál ezért – hasonlóan a tavalyi évhez – elsődleges szempont, hogy a foglalkoztatáspolitika kiemelt rétegei számára támogatást, szolgáltatást nyújtson, lehetőleg egyre jobban együttműködve az ebben érdekelt civil szervezetekkel. Kisebb hangsúlyeltolódások ugyan tapasztalhatók az alap felhasználásában az előző évi tapasztalatok tükrében.

 

A Munkaerőpiaci Alap kiadási előirányzata 1998-ban 132,1 milliárd forint, a bevételi pedig 127,6 milliárd forint. A Munkaügyi Minisztérium főosztályvezető-helyettese, Nagy Judit elmondta: az alap GFS-egyenlege – 4,5 milliárd forint. – Ez abból fakad, hogy most lehetőség van az alap évek alatt felhalmozott 48 milliárd forintos szufficitjéből összegeket felhasználni. Ennek a felhalmozott bevételi többletnek a felhasználása ugyanis csak tervezetten történhet, összhangban az államháztartás többi alrendszerével. Arról tehát nem lehet szó, hogy a többletforrásokat egy év alatt elköltsék. A bevételek legnagyobb része, 89,9 milliárd forint a munkaadói járulékokból származik, további 31,164 milliárd forint pedig a munkavállalói járulékokból. A rehabilitációs hozzájárulásból 1,6 milliárd forintot, a szakképzési hozzájárulásokból 4 milliárd forintot tesz ki a bevétel, legalábbis a tervek szerint.

A legbizonytalanabb a szakképzési hozzájárulás bevételeinek tervezése, mivel a munkaadók ezt a befizetési kötelezettséget háromféleképpen is teljesíthetik. Köthetnek maguk szerződést egy-egy oktatási intézménnyel, vállalhatnak tanulóképzést, de ha egyikre sincs módjuk vagy szükségük, egyszerűen befizetéssel tudják le a kötelezettségüket. Azt nem lehet kiszámítani pontosan, hogy melyik évben melyik megoldás lesz a legmegfelelőbb a cégeknek.

További 597,2 millió forint az úgynevezett egyéb bevétel, 100 millió forintot tesz ki a megváltozott munkaképességű személyek részére munkahelyteremtésre, illetve -megőrzésre nyújtott visszatérítendő támogatások visszafizetéséből származó bevételek. Ugyanennyi folyik be a szakképzési kamatmentes kölcsönökből, a bérgarancia-támogatás törlesztéséből pedig 200 millió forint.

Kiadások

A kiadásokon belül az aktív foglalkoztatáspolitikai eszközökre 29,2 milliárd forint áll rendelkezésre az idén. Ebből 1 milliárd forint foglalkoztatást fenntartó támogatásokra fordítható, 28,2 milliárd forint pedig az aktív foglalkoztatási eszközök működtetésére. Az alap tervezett kiadásainak legnagyobb tételét, 57 milliárd forintot az év során a munkanélküli-ellátásokra kell fordítani. Ilyen kiadás a munkanélküli-járadék és annak járulékai, az előnyugdíj, de ebből a keretből lehet útiköltség-térítést fizetni a munkahelykeresőnek, ami voltaképpen azt a célt szolgálja, hogy tarthassa a kapcsolatot a munkaügyi kirendeltséggel.

A jövedelempótló támogatásokra az idei keretből 20,3 milliárd forint fordítható. A szakképzési alaprész kiadási előirányzata az idén eléri a 4,1 milliárd forintot. A rehabilitációs alaprész tervezett kiadásának összege 1,6 milliárd forint, de erre a célra nemcsak ez az eszköz áll rendelkezésre, mivel ezenfelül 7 milliárd forintot fizet be az alap a költségvetésbe a megváltozott munkaképességűek foglalkoztatását szolgáló, illetve arra alapított munkahelyek támogatására. Ez utóbbi keretet a Pénzügyminisztérium kezeli és finanszírozza belőle a projekteket.

A bérgarancia-alaprész tervezett kiadása az idén 420 millió forint, ennek a keretnek az a célja, hogy a munkavállalók szociális biztonsága érdekében a felszámolás alatt álló gazdálkodó szervezeteknek a munkavállalókkal szemben fennálló, kiegyenlítetlen bértartozásait megelőlegezzék. A munkaerő-piaci szervezetek működésére az idén mintegy 11 milliárd forint fordítható, beleértve a működési és a felhalmozási célokat egyaránt.

Nagy Judit elmondta: a tavalyiévhez képest megnőtt a foglalkoztatási alaprész aránya, ezen belül a decentralizált keret aránya is nőtt. A decentralizált összegek felhasználásánál célként fogalmazódott meg, hogy jobban igazodjon a munkaerőpiacon végbement változásokhoz, vagyis a felhasználási kritériumok közé olyan elemek kerültek be, mint például a területi fejlődési különbségek kiegyenlítésének támogatása – ez részben a költségvetési törvény, részben kormányrendeletek hatására épült be a célok közé. Olyan területek számára lehet külön forrásokat juttatni ebből a keretből, amelyek különösen érintettek a munkanélküliség, a vállalkozói tőkehiányosság szempontjából.

A decentralizált keret felhasználásánál a munkaügyi központok javaslatai alapján a munkaügyi tanácsok határoznak arról, hogy az egyes aktív eszközökre milyen arányban költenek. Az eszközök közötti súlyozás, a pénzek aránya erőteljesen strukturálódik, évről évre módosul. Tavaly például a központok a források átlagosan kb. 30 százalékát fordították átképzésekre. Ugyanakkor az idén az összes decentralizált keret több mint 25 százaléka szolgál ilyen célokat.

Mérséklődött – arányát tekintve – a közhasznú foglalkoztatásra szánt pénzek aránya is, jelenleg mintegy egyharmadot tesz ki. Nagyobb arányú még a bértámogatásra fordított öszszeg, illetve a munkahelyteremtés támogatása. Tavaly óta lehetőség van az önfoglalkoztatóvá válás segítésére is, amely visszatérítendő vagy nem visszatérítendő támogatást jelenthet tőkejuttatás formájában azoknak, akik vállalkozóvá válnak, ahelyett hogy a munkanélküli-ellátást vennék igénybe. További jelentős tétel a kiadási tervben a pályakezdő fiatalok elhelyezkedését, munkatapasztalatok szerzését szolgáló támogatások.

Nagy Judit elmondta: igen eltérőek lehetnek a forrásfelhasználások a megyékben, ezt jól példázza a közhasznú munka szervezésére fordított pénz. Vannak olyan megyék, amelyekben nagyon magas a tartós munkanélküliek aránya, illetve az a réteg, amely jövedelempótló támogatásban részesül. Így alakulhatott ki, hogy például Csongrád megyében e tétel aránya megközelíti az 50 százalékot. Főként azokban a megyékben – északon, északkeleten – haladja meg az országos átlagot a közhasznú munkára fordított pénzek aránya, ahol nagy a tartós munkanélküli réteg.

Erőteljes érdeklődés

A rehabilitációs alaprész decentralizált keretének felhasználására vonatkozó pályázati kiírások elbírálása jelenleg folyamatban van. Ez volt az első olyan év, amikor a munkaügyi központok között felosztották a keretet. A felosztásnál megpróbálták azt az elvet érvényesíteni, hogy a decentralizált összegek nagysága tükrözze a munkaügyi központ látószögében megjelenő megváltozott munkaképességű munkanélküliek és szociális járadékosok számát. Arra van mód, hogy szükség esetén a kereteket átcsoportosítsák a munkaügyi központok között is. Előfordulhat ugyanis, hogy a beérkező pályázatok között vannak olyanok, amelyek érdemesek a támogatásra, a keret azonban szűkös, míg más megyében nincs elegendő megfelelő pályázat. A elbírálások július végén zárulnak le, azt követően még van mód az átcsoportosításokra.

Most folyik a szakképzési alapra benyújtott pályázatok elbírálása is, az érdeklődés igen nagy. Az igény erre a forrásra tavaly is jelentős volt, a rendelkezésre álló 763,2 millió forint kétszeresét igényelték volna a pályázók. A minisztérium tapasztalatai szerint sok jó minőségű pályázat érkezik, noha a támogatás elnyerésének komoly kritériumai vannak.

Pénz munkahelyteremtésre

A foglalkoztatási alaprész felhasználására vonatkozó pályázatok közül a munkahelyteremtő beruházásokra vonatkozókat még az év elején írták ki a pályázatot a 2,8 milliárd forintos keretre. A korszerű munkahelyek teremtésére vonatkozó pályázat 600 millió forintjára is sok igény érkezett. A többi eszköz felhasználására folyamatosan fogadják be az igényeket, itt csak az okoz nehézséget, amikor az év végén kell ígérni támogatást.

Az idén még működő forma például a foglalkoztatás-fenntartó támogatás, amelyet tavaly vezettek be, és várhatóan már csak az idén áll rendelkezésre, mivel ideiglenesnek tervezi a tárca. Ez voltaképpen egészségügyi hozzájárulás kifizetésének támogatására vonatkozik, és azt a célt szolgálja, hogy ahol az alacsony fizetések mellett a tb-terhek aránya magas, a munkahely megtartása érdekében ehhez támogatást lehessen igényelni. Az idén a pályázat beadási határideje június 30. Tavaly a tárca 1,9 milliárd forintot fizetett ki erre a célra, az idén pedig 1 milliárd forintot szánnak erre. Az új kormány tb-járulék-csökkentési szándékai tükrében valószínűleg később nem lesz szükség erre a támogatási formára.

Folyamatosan fogadnak be igényléseket a munkaügyi központok a cégektől, amelyek tartós munkanélküli foglalkoztatására vállalkoznak, illetve munkanélküliektől, amennyiben vállalkozni szeretnének, továbbá önkormányzatoktól, területfejlesztési tanácsoktól, esetleg minisztériumoktól, ha közhasznú munkák szervezésére vállalkoznak. Az igénylések elbírálása folyamatos, államigazgatási határozat születik arról, hogy az igénylők megkapják-e a kívánt támogatást.

A Munkaerőpiaci Alap bevételei 1998.
A Munkaerőpiaci Alap Millió forint előirányzat
Munkaadói járulék 89 862,0
Munkavállalói járulék 31 164,7
Egyéb bevétel 597,2
Rehabilitációs hozzájárulás 10 600,0
Visszterhes támogatások törlesztése 100,0
Szakképzési hozzájárulás 4 000,0
Szakképzési kamatmentes kölcsön visszafizetése 100,0
Bérgarancia-támogatás törlesztése 200,0
Összes bevétel 127 623,9

 

A Munkaerőpiaci Alap felhasználása 1998.
Kiadások Millió forint előirányzat
Aktív foglalkoztatási eszközök
Egyéb aktív foglalkoztatási eszközök 28 200,0
Foglalkoztatást fenntartó támogatás 1 000,0
Szakképzési célú kifizetések 4 100,0
Munkanélküli-ellátások 57 613,3
Jövedelempótló támogatás 20 260,1
Bérgarancia-kifizetések 420,0
Rehabilitációs célú kifizetések
Munkahelyteremtés és -megtartás támogatása 1 600,0
Megváltozott munkaképességűek támogatása (átadás központi költségvetésnek) 7 000,0
Átadott pénzeszközök
Alapkezelőnek működési célra 275,0
Alapkezelőnek felhalmozási célra 17,0
Munkaerő-piaci szervezetnek működési célra 9 250,0
Munkaerő-piaci szervezetnek felhalmozási célra 388,5
Működési célú tartalék 150,0
Munkaerőpiaci szervezet fejlesztési program 1 000,0
Rehabilitációs célú fejlesztési program 300,0
Közmunkavégzés támogatása (erdőtelepítési programok) 550,0
Összes kiadás 132 123,9

 

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. július 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8360 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8360 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4964 olvasói kérdésre 4964 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8360 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8360 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4964 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés saját munkavállalóval

Társaságunk duális képzőhely, 2023 őszén saját munkavállalóinkat beiskoláztuk munkakörükhöz tartozó technikusi képzésre (1,5 éves felnőttképzés keretében), a féléves...

Tovább a teljes cikkhez

Önkormányzati költségvetési szerv - a foglalkoztatás jogviszonya

Gazdasági, működtetési és közétkeztetési tevékenységgel foglalkozó önkormányzati fenntartású költségvetési szerv esetén kötelező-e közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatni...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaviszony után megbízási jogviszony

Köthet megbízási szerződést egy magyarországi cég egy olyan magánszeméllyel, aki korábban a cég munkavállalója volt? A kolléga munkaviszony keretében HR manager munkakörben...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Végzettségi előírás a vendéglátásban

Nonstop vendéglátóipari egységben az üzemeltetőnek van szakirányú végzettsége, mellette két munkavállaló dolgozik, és egy alkalmi munkás, akiknek nincs végzettségük, "9235"...

Tovább a teljes cikkhez

Szakszervezeti reprezentativitás változása kollektív szerződés módosításánál

Hét évvel ezelőtt kötöttünk kollektív szerződést a nálunk működő egyetlen szakszervezettel, amelyet azóta is rendszeresen felülvizsgálunk és módosítunk. Tavaly létrejött egy...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom összege

2024-ben jogosult lesz 40 éves köznevelési foglalkoztatotti jutalomra az óvónőnk. E jutalom meghatározásakor (illetmény) az esélyteremtési illetményrészt is figyelembe kell-e venni?...

Tovább a teljes cikkhez

Köznevelési jubileumi jutalom jogszerző ideje

Állásfoglalásukat szeretnénk kérni a Púétv. 105. §-ának (7) bekezdésében megjelölt szakmai gyakorlat munkavégzési kötelezettséggel nem járó szüneteltetésének időszakáról....

Tovább a teljes cikkhez

Mentő-gépkocsivezető munkaideje

Mentő-gépkocsivezetőként teljesítek szolgálatot. Van-e szabályozás arra, hogy mennyit tölthetek szolgálatban, ha nem írtam alá a 24 órás szolgálatot? Úgy tűnik, hogy Budapestre is...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elévülése

A munkáltató nem adta ki, a sok munka miatt a munkavállaló nem vette ki az adott évi szabadságait. Az előző évről így a munkavállalónak 18 munkanap szabadsága maradt (ebből 4...

Tovább a teljes cikkhez

Hétvégi feladatok megszervezése hétköznapra beosztott munkavállalókkal

Intézményünk munkatársai háromhavi munkaidőkeretben dolgoznak, hétköznapokon. Előfordul, hogy hétvégén és ünnepnapokon rendezvényeket tartunk, melyek lebonyolításához...

Tovább a teljes cikkhez

Vasárnapi pótlékra való jogosultság strandfürdőkben

Önkormányzati fenntartású termálstrandfürdőben jogosultak-e vasárnapi pótlékra a munkavállalók? Ha igen, minden munkavállalót megillet a vasárnapi pótlék, vagy csak bizonyos...

Tovább a teljes cikkhez

Munkába járás költségtérítésének belső szabályozása

A munkáltató a napi munkába járás költségtérítéseként 30 Ft/km összeget fizet. Sajnos több munkavállaló nem ott lakik, ahonnan kéri a napi utazás elszámolását. Belső...

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4964 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 259-ik lapszám, amely az 4964-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem