×

Munkavédelmi változások

     

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. április 15.) vegye figyelembe!

Megjelent A Munkaadó Lapja 4. számában (1998. április 15.)

 

A munkavédelem Európa felé vette az irányt. A közelmúltban sorra jelentek meg az uniós normákhoz igazodó munkavédelmi szabályok. Ez év januárjától módosult a munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény (Mvt.), valamint az annak végrehajtására kiadott 5/1993. évi (XII. 26.) MüM rendelet (Vhr.), március 31-étől pedig rendelet szabályozza a munkaeszközök biztonsági és egészségügyi követelményeinek minimális szintjét. A változások tükrében úgy tűnik, az Európához való felzárkózás a munkavédelem területén is pénzbe, s nem kis fáradságba kerül majd. A következőkben az Mvt., illetve a Vhr. új szabályait ismertetjük.

 

Módosítások az Mvt.-ben

Az Mvt.-ét módosító szabályokat az 1997. évi CII. törvény tartalmazza. Változtak

  • a törvény hatályával,
  • az egészséget nem veszélyeztető biztonságos munkavégzés általános követelményeivel,
  • a munkavégzés tárgyi feltételeivel,
  • a munkafolyamatokra, -technológiára, -anyagra vonatkozó követelményeivel,
  • a munkáltatók és munkavállalók kötelességeivel, jogaival,
  • a munkavédelmi érdekképviselettel, érdekegyeztetéssel,
  • az Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi Főfelügyelőség (OMMF), illetve a megyei (fővárosi) munkabiztonsági és munkaügyi felügyelőségek jogkörével kapcsolatos törvényi előírások.

Minőségi követelmények

Az Mvt. új 18. §-nak (2) bekezdése általános követelményeként írja elő, hogy csak abban az esetben szabad munkaeszközt üzembe helyezni, valamint használatba venni, ha az kielégíti az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés követelményeit, és ezt a gyártó – külföldről behozott termék esetén az importáló, importáló hiányában az üzemeltető – az általános minőségtanúsítás keretében tanúsítja (tanúsíttatja). Ez egyben azt is jelenti, hogy csak olyan munkaeszközt szabad beszerezni, amelyhez csatolták a minőségi tanúsítványt. A módosítás fokozott figyelmet igényel a munkáltatóktól, hiszen a kereskedelemben sokszor olyan munkaeszközök kerülnek forgalomba, amelyek nem elégítik ki a munkabiztonsági követelményeket. Gyakran forgalmaznak olyan termékeket is, amelyek kielégítik ugyan az általános minőségtanúsítási követelményeket, nem felelnek meg azonban az egyes szakmák speciális biztonsági előírásainak. Kaphatók a kereskedelemben például olyan, 220 V feszültségre méretezett, hordozható kézilámpák, amelyek nem használhatók a gépjárműjavításban. (E lámpák izzója ugyanis nem védett a fröcscsenő folyadékokkal szemben, pedig a gépjárműjavítás területén csak az érintésvédelmi szempontból törpefeszültségű (24 V) lámpa használható, s az izzót – a mechanikai lehűlés elleni védelem mellett – a fröccsenő folyadék ellen is védeni kell.)

A munkáltatók és munkavállalók kötelezettségei, jogai

Általános elvárások

Az egészséget nem veszélyeztető és a biztonságos munkavégzés érdekében a munkáltató köteles figyelembe venni a következő követelményeket:

a) a veszélyek elkerülése,
b) a nem elkerülhető veszélyek értékelése,
c) a veszélyek keletkezési helyükön való leküzdése,
d) az emberi tényező figyelembevétele a munkahely kialakításánál, a munkaeszközök és a munkafolyamat megválasztásánál, különös tekintettel az egyhangú vagy kötött ütemű munkavégzés időtartamának mérséklésére, illetve káros hatásának csökkentésére, a munkaidő beosztására,
e) a műszaki fejlődés eredményeinek alkalmazása,
f) a veszélyes helyettesítése veszélytelennel vagy kevésbé veszélyessel,
g) egységes és átfogó megelőzési stratégia kialakítása, amely kiterjed a munkafolyamatra, a technológiára, a munkaszervezésre, a munkafeltételekre, a szociális kapcsolatokra és a munkakörnyezeti tényezők hatására,
h) a kollektív műszaki védelem elsőbbsége az egyéni védelemhez képest,
i) a munkavállalók megfelelő utasításokkal ellátása.

A munkáltatónak a kellő időben meg kell adnia a munkavállaló részére a biztonságos munkavégzéshez szükséges utasításokat és tájékoztatást. Rendszeresen meg kell győződnie arról, hogy a munkakörülmények megfelelnek-e a követelményeknek, a munkavállalók ismerik-e, illetve megtartják-e a rájuk vonatkozó rendelkezéseket. A munkáltató kötelezettsége, hogy biztosítsa a munkavállalók részére a munkavégzés körülményeihez igazodó, illetve az azzal összefüggő veszélyek figyelembevételével megfelelőnek minősülő munkaeszközöket. A munkáltató köteles biztosítani a védőeszközök rendeltetésszerű használhatóságát, védőképességét, kielégítő higiénés állapotát, szükséges tisztítását, karbantartását (javítását), pótlását.

j) technológiák bevezetése előtt kellő időben meg kell tárgyalnia a munkavállalókkal, illetve a munkavédelmi képviselőkkel, milyen következményei lesznek az eljárásnak az egészségre és a biztonságra.

A munkáltató kötelezettsége továbbá, hogy haladéktalanul kivizsgálja a tudomására jutott rendellenességet, illetve a munkaegészséget veszélyeztető körülményekkel és a biztonságos munkavégzéssel kapcsolatos bejelentéseket. Ezt követően – az érintettek értesítése mellett – természetesen meg kell tennie a szükséges intézkedéseket, közvetlen veszélynél pedig le kell állítania a munkát. A változó körülményekhez igazodva a munkáltatónak intézkednie kell a munkakörülmények javítása érdekében is. (A munkabaleseteknél és a foglalkozási megbetegedéseknél követendő munkáltatói eljárás szabályait a törvény V. fejezete tartalmazza.)

Kockázatértékelés

A munkáltató köteles minőségileg, illetve szükség esetén menynyiségileg értékelni a munkavállalók egészségét és biztonságát veszélyeztető kockázatokat, különös tekintettel az alkalmazott munkaeszközökre, veszélyes anyagokra és készítményekre, a munkavállalókat érő terhelésekre, valamint a munkahelyek kialakítására. Az értékelés alapján olyan megelőző intézkedéseket kell hoznia, amelyek biztosítják a munkakörülmények javulását, beépülnek a munkáltató valamennyi irányítási szintjén végzett tevékenységbe.

Tájékoztatás

Az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés érdekében a munkáltató köteles megfelelő képesítéssel rendelkező személyt alkalmazni a munkabiztonsági szaktevékenység, illetőleg az egyéb munkavédelmi feladatok ellátására, akinek köteles megadni valamenynyi, a munkavédelmi tevékenységet érintő információt.

A munkáltató köteles tájékoztatni a munkavédelemért felelős szakembert, illetve a munkavédelmi képviselőt (bizottságot) a kockázatértékelés, a munkavédelmi intézkedések tapasztalatairól, a munkabalesetek és foglalkozási megbetegedések nyilvántartásáról és bejelentéséről, továbbá a hatósági munkavédelmi ellenőrzés megállapításairól.

Dolgozói kötelezettség

A törvénymódosítás bővítette a munkavállalók kötelességeit is. A munkavállaló ugyanis önkényesen nem kapcsolhatja ki, nem távolíthatja el és nem alakíthatja át a biztonsági berendezéseket. E tilalom elsősorban a súlyos, a dolgozó meggondolatlansága, felelőtlensége miatt bekövetkező munkabalesetek megelőzését szolgálja.

A munkavégzés tárgyi feltételei

Fokozottan veszélyes munkaeszközök

A munkabiztonsági szempontból fokozatosan veszélyes munkaeszközök üzembe helyezésének alapfeltételét az Mvt. 18. §-ának (4) bekezdése úgy szabályozza, hogy csak akkor lehet üzembe helyezni, használatba venni a munkaügyi miniszter rendeletében (Vhr. 1. számú melléklet) meghatározott munkaeszközt, továbbá úgy lehet forgalomba hozni, használatba venni valamennyi egyéni védőeszközt, ha az megfelelőségi, illetve minőségi tanúsítvánnyal rendelkezik. A jövőben a belföldi gyártású egyéni védőeszközök ellenőrzését is miniszteri rendelet szabályozza annak érdekében, hogy az egyéni védőeszközök minden esetben megfeleljenek a kiadott engedélyezési okiratban szereplő paramétereknek.

A munkabiztonsági szempontból fokozottan veszélyes munkaeszközök jegyzéke
1. Körfűrészek (egy vagy több fűrészlappal, fa vagy hús, illetve hasonló anyagokhoz);
1.1. Fűrészgépek, amelyek rögzített szerszámmal dolgoznak, gépágyuk fix, a munkadarabot kézi vagy leszerelhető előtolással juttatják a szerszámhoz;
1.2. Fűrészgépek, amelyek rögzített szerszámmal dolgoznak, az alternáló mozgású fűrészállványt kézzel vezérlik, vagy azt hajtóművel szerelték fel;
1.3. Fűrészgépek, amelyek rögzített szerszámmal dolgoznak, a munkadarabot gépi előtolással mozgatják, a munkadarab behelyezése (adagolása) és/vagy kivétele kézzel történik;
1.4. Mozgó szerszámú fűrészgépek, gépi előtolással és a munkadarab kézzel végzett behelyezésével és/vagy kivételével;
2. Faipari gyalugépek, kézi előtolással;
3. Faipari vastagsági gyalugépek egyoldali megmunkálásra, ha a munkadarab behelyezése és/vagy kivétele kézzel történik;
4. Szalagfűrészek, ha a munkadarab behelyezése és/vagy kivétele kézzel történik;
5. Az 1-4. és 7. pont alatti munkaeszközfajták kombinált kivitelben;
6. Faipari csapmarógépek több szerszámtartóval, kézi előtolással;
7. Kézi láncfűrészgépek (famegmunkálásra);
8. Függőleges marógépek, kézi előtolással;
9. Prések, hajlítógépek fa- és fémmegmunkáláshoz, ha a munkadarab behelyezése és/vagy kivétele kézzel történik, a mozgó elemek lökete túllépheti a 6 mm-t, a sebesség a 30 mm/s-ot;
10. Műanyag-feldolgozó fröccsöntőgépek, vagy formázóprések, ha a munkadarab behelyezése és/vagy kivétele kézzel történik;
11. Gumiipari fröccsöntőgépek vagy formázóprések, ha a munkadarab behelyezése és/vagy kivétele kézzel történik;
12. Szögbelövők;
13. Daruk és futómacskák;
14. Felvonók;
15. Kötélpályák;
16. Mobil és egyéb személyemelők;
17. Rakodógépek;
18. Mezőgazdasági és erdészeti traktorok;
19. A járműürítés és -mozgatás különleges berendezései;
20. Járműemelők, szerviz- és garázsemelők;
21. Gépi meghajtású emelőtargoncák;
22. Villamos emelődob;
23. Kézi töltésű és présmechanizmussal rendelkező háztartási hulladékgyűjtő teherjárművek;
24. Pirotechnikai termékeket gyártó gépek;
25. Külön is forgalmazott biztonsági alkotóelemek közül:
25.1. Közelítésre működésbe lépő biztonsági berendezés;
25.2. Kétkezes kapcsolók logikai egységei és elemei;
25.3. Határoló berendezések;
25.4. Borulás hatása elleni védőszerkezetek;
25.5. Eső, zuhanó tárgyak hatása elleni védőszerkezetek;
25.6. A 9-11. pontokban meghatározott munkaeszköznél alkalmazott automatikus mozgású védőszerkezet.

Időszakos felülvizsgálat

Az Mvt. 23. §-ának (1) bekezdése értelmében időszakos biztonsági felülvizsgálat alá kell vonni a veszélyes technológiát, munkaeszközt. Az időszakos biztonsági felülvizsgálatot szakértői engedéllyel rendelkező vagy külön jogszabályban feljogosított személy, illetőleg erre akkreditált intézmény végezheti. E szigorítás a műszaki biztonsági színvonal javítását célozza.

Biztonsági jelzések

Az olyan helyeken, ahol a veszély jellege indokolja, a munkavállalók és a munkavégzés hatókörében tartózkodók védelme érdekében biztonsági és egészségvédelmi jelzéseket kell alkalmazni. Ezek részletes szabályait tartalmazza a 2/1998. (I. 16.) MüM rendelet, illetve annak 2. számú melléklete.

Kapuk, ajtók, kijáratok

A törvénymódosítás érinti a be- és a kijáratokon történő áthaladás biztonságát. Ennek értelmében átlátszó anyagból kell készíteni, vagy szemmagasságban átlátható betéttel kell ellátni a lengőajtókat és a lengőkapukat. Az elsődlegesen gépjárműforgalom számára szolgáló kapu közvetlen közelében külön ajtót kell biztosítani a gyalogosok számára, ha ott nem biztonságos a gyalogos áthaladás.

Szabadon kell tartani a kijáratokat, a vészkijáratot és az utakat. Ezek száma, mérete, elhelyezkedése, valamint megvilágítása lehetővé kell hogy tegye a munkahely, a veszélyes terület gyors és biztonságos elhagyását. Tilos toló- vagy forgóajtókat használni a vészkijáratoknál, amelyeket egyébként is csak úgy szabad lezárni, hogy vészhelyzetben bárki kinyithassa azokat.

Veszélyforrások elleni védekezés

A törvénymódosítás szerint nemcsak a közvetlen, hanem – az egyes munkafolyamaton túlmenően – az egész munkahelyre vonatkozó veszélyforrásokat és az ellenük való védekezés módját is meg kell ismertetni a munkavállalókkal. Azoknál a munkáltatóknál, ahol a munkavállaló veszélynek lehet kitéve, megfelelő technológia – ha ez nem oldható meg, úgy biztonsági berendezések, egyéni védőeszközök és szervezési intézkedések szükség szerinti együttes – alkalmazásával kell biztosítani a hatékony védelmet.

Munkavédelmi érdekképviselet

A törvény a munkavédelemmel összefüggésben felhatalmazza a munkavédelmi képviselőt, hogy közölhesse a hatósági ellenőrzést végző személlyel észrevételeit, tapasztalatait, javaslatait, jelezze az ellenőrzést végzőnek a közösség jogos észrevételeit.

A munkáltatónak biztosítania kell az érdekképviseletet gyakorló munkavédelmi képviselő részére, hogy a megválasztását követő egy éven belül munkavédelmi képzésben részesülhessen.

Hatósági jogkörök

A munkavédelmi szervezetben bekövetkezett tavalyi változások miatt az OMMF, illetve a megyei (fővárosi) munkabiztonsági és munkaügyi felügyelőség hatósági jogköre nem terjed ki a külön jogszabályban meghatározott munka- és sugár-egészségügyi, az atomenergia alkalmazásával kapcsolatos sugárvédelmi feladatok ellenőrzésére, a bányafelügyelet hatáskörébe tartozó hatósági ügyekre, továbbá a fegyveres erőkre és rendvédelmi szervekre, amelyekre vonatkozóan az irányító jogkört gyakorló miniszter látja el a munkavédelmi hatósági felügyeleti tevékenységet.

A Vhr. változásai

Az Mvt. módosítása értelemszerűen magával hozta a törvény végrehajtási rendeletének változását is.

A munkabaleset kivizsgálása

A Vhr. módosításának eredményeképp a munkaadó köteles haladéktalanul kivizsgálni a munkaképtelenséget okozó munkabalesetet. A korábbi szabály szerint ez a kötelezettsége a keresőképtelenséget okozó munkabalesetekre vonatkozott. A rendelet alkalmazásában munkaképtelen az, aki a baleseti eredetű sérülés vagy egészségkárosodással összefüggő és gyógykezelést vagy rehabilitációt igénylő állapota miatt nem tud munkát végezni, függetlenül attól, hogy erre az időtartamra táppénzben részesül vagy sem.

Amint látszik, a változás nem egyszerű szóhasználati, hanem tartalmi módosulást jelent, amely a munkabalesetek pontosabb számbavételére, nyilvántartására és vizsgálatára kötelezi a munkáltatót. Az eredeti megfogalmazás szerint csak azokat a munkabaleseti eseményeket kellett kivizsgálni (és nyilvántartásba venni), amelyekkel összefüggésben az arra jogosult orvos keresőképtelenséget állapított meg. Az Mvt., illetve a Vhr. hatálybalépése óta eltelt időszak alatt azonban számtalan panaszra, bejelentésre, jogi vitára került sor azért, mert a munkabaleset sérültjét nem vették keresőképtelen „állományba". A munkáltató korábban nem vizsgálta, nem vette nyilvántartásba és nem jelentette azokat a munkabaleseteket, amikor a munkavállaló a bekövetkezett munkabalesetet követően szabadságra ment. Az új szabály megköveteli a munkaadótól, hogy vizsgáljon ki valamennyi munkaképtelenséget eredményező munkabalesetet, függetlenül attól, hogy a sérült szabadságra ment-e, vagy pedig az arra jogosult orvos megállapította-e a keresőképtelenségét.

Munkabaleseti nyilvántartás

A munkáltató köteles – a bekövetkezését követően haladéktalanul – nyilvántartásba venni minden munkabalesetet, ideértve a bányászati munkabalesetet is.

A munkabaleseti nyilvántartásnak tartalmaznia kell

  • a munkabaleset – minden évben 1-es sorszámmal kezdődő – számát:
  • a sérült munkakörét,
  • a sérülés időpontját, helyszínét, jellegét,
  • a sérült ellátására tett intézkedést,
  • annak megjelölését, hogy a sérült folytatta-e a munkáját.

A munkabaleseti nyilvántartást a munkáltató székhelyén vagy a munkáltató nyilvántartását vezető szervezeténél (irodánál) öszszesítve, minden területileg elkülönült szervezeti egységénél pedig külön-külön kell vezetni. A több telephellyel rendelkező munkáltatónál elsőre kissé bonyolultnak tűnik a munkabaleset nyilvántartása. Egyértelmű, hogy a központi nyilvántartásnak – kronológiai sorrendben – tükröznie kell a telephelyeken és a munkáltató központjában bekövetkezett munkabaleseteket is.

A nyilvántartásba vételt az alábbi példa segítségével mutatjuk be: A munkáltató a központján kívül négy telephellyel rendelkezik. A munkáltató székhelyét – központját – jelöljük „K"-val, telephelyeit pedig „X"-szel, „Y"-nal, „V"-vel, illetve „Z"-vel. Adott időszakban – a különböző telephelyeken – az alábbi időpontokban történt munkabaleset:

Központban: „K" 1. 1998. január 29., 2. 1998. február 16.

Telephelyeken: „X" 1. 1998. január 10., „Y" 1. 1998. február 7., 2. 1998. február 16., „V" 1. 1998. január 8., 2. 1998. február 3., „Z" 1. 1998. január 12.

A „Központi Nyilvántartás" sorszámoszlopában két nyilvántartási számot kell alkalmazni. Az oszlop első felében a munkáltató összes munkabalesetét jelölő számoknak, a második felében a telephelyeken bekövetkezett munkabalesetekre utaló számoknak, jeleknek kell szerepelniük.

Az előzőekben felsorolt baleseteket a központi nyilvántartásban az alábbiak szerint tüntetik fel:

Sorszám A baleset időpontja
1 1/V 1998. január 8
2 1/X 1998. január 10.
3 1/2 1998. január 12.
4 1/K 1998. január 29.
5 2/V 1998. február 3.
6 1/Y 1998. február 7.
7 2/K 1998. február 16.
8 2/Y 1998. február 16.

A munkabaleset dokumentációját a munkabaleseti nyilvántartásban szereplő sorszámmal kell ellátni. Ezt a nyilvántartási számot a munkabaleseti jegyzőkönyvön is fel kell tüntetni.

Munkabaleseti jegyzőkönyv

A munkabalesettel összefüggésben álló munkaeszközök megjelölése a Belföldi Termékosztályozás (BTO) bevezetése miatt az új szabályok szerint kibővített kódszámmal (5 helyett 8-cal) történik. A munkáltató feladata a BTO fogalmai szerint meghatározni a munkabalesettel összefüggésben lévő gépet, terméket, eszközt. A környezeti tényezők jelölése a korábban használt három helyett két kódszámmal történik.

A betegségek és az egészséggel kapcsolatos problémák Nemzetközi Statisztikai Osztályozásának (BNO-10) hatálybalépése miatt megváltozott a „milyen jellegű sérülés (károsodás) történt melyik testrészen" rovat megnevezése. Az új rovatmegnevezés: „baleseti sérülés, mérgezés és külső okok, következmények". A rovat kitöltésekor lehetőleg az új BNO-10 kódlista XIX. fejezetében szereplő fogalmakat kell alkalmazni, amelyek fő csoportjai a következők:

S00-S09 Fejsérülések
S10-S19 A nyak sérülései
S20-S29 A mellkas sérülései
S30-S39 A has, a hát alsó része, az ágyéki gerinc és a medence sérülései
S40-S49 A váll és a felkar sérülései
S50-S59 A könyök és az alkar sérülései
S60-S69 A csukló és a kéz sérülései
S70-S79 A csípő és a comb sérülései
S80-S89 A térd és a lábszár sérülései
S90-S99 A boka és a láb sérülései
T00-T07 Több testtájékra terjedő sérülések
708-T14 A törzs, a végtag vagy más testtájék külön megnevezett részeinek sérülése
T15-T19 Természetes testnyílásokon behatolt idegen test hatásai
T20-T32 Égések és maródások
T33-T35 Fagysérülés
T36-T50 Kábítószerek (drogok), gyógyszerek és biológiai anyagok, mérgezések
T51-T65 Elsősorban nem gyógyszerként használt anyagok toxikus hatásai
T66-T78 Külső okok egyéb és külön megnevezett hatásai
T90-T98 A külső okok egyéb és külön megnevezett hatásainak következményei

Az S-kódok egy testtájék sérüléseinek kódolására szolgálnak, míg a T-kódok a többszörös sérülést vagy külön megnevezett testtájékok sérüléseit jelölik: ugyancsak T-kódokat alkalmaznak a mérgezések és a külső okok bizonyos egyéb következményeinek jelölésére.

Amennyiben a BNO-10 kódlista szerinti fogalmak alkalmazása nem lehetséges, szöveges választ kell adni. (Itt hívjuk fel a figyelmet arra, hogy megváltoztak a munkabaleseti jegyzőkönyv 11-14. kódnégyzeteinek kitöltésére szolgáló kódszámok is.)

Kollektív munkaügyi vita

A munkahelyi munkavédelmi program elkészítésére vonatkozó javaslat munkáltatói elutasítása esetén kollektív munkaügyi vita kezdeményezhető a Vhr. 2. számú mellékletében meghatározott I. veszélyességi osztályba tartozó és 50 főnél több munkavállalót foglalkoztató, valamint a II. veszélyességi osztályba tartozó és 300 főnél több munkavállalót foglalkoztató munkavállalóval szemben.

Munkavédelmi szakértő

A Vhr. módosítása jelentősen szigorítja a munkavédelmi szakértővel szembeni követelményeket. Ennek értelmében mérnök végzettségű személy csak mérnöki vagy építészkamarai tagsággal végezhet munkabiztonsági szakértői tevékenységet. A munkavédelemmel kapcsolatos hatósági jogkört gyakorló személy az illetékessége alá tartozó munkáltatónál nem láthat el munkabiztonsági szakértői feladatot.

Vissza kell vonni a szakértő engedélyét, ha utólag olyan körülmény válik ismertté, amely szerint az engedélyezéskor nem álltak fenn az engedély kiadásának feltételei. Visszavonható az engedély, amennyiben a szakértő a szakértői engedélyben foglaltaktól eltérően vagy nem a Vhr.-ben és a szakértői működésről szóló külön jogszabályokban előírt követelményeknek megfelelően fejti ki szakértői tevékenységét.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1998. április 15.) vegye figyelembe!

dr. Horváth István
tanszékvezető, habilitált egyetemi docens, ügyvéd
ELTE ÁJK
dr. Bérces Kamilla
munkajogász
 
Dr. Petrovics Zoltán
egyetemi adjunktus
ELTE ÁJK és NKE
dr. Kártyás Gábor
habilitált egyetemi docens
PPKE JAK
dr. Takács Gábor
ügyvezető
Opus Simplex
dr. Monzák-Magyar Éva
munkajogász
 

Olvasócentrikus tartalom

„Az olvasó kérdez, a szerkesztő válaszol” évszázados műfaját mi kizárólagossá tettük. A honlapon fellelhető tartalmat a Google-hoz hasonló egyszerűen használható keresőrendszerrel láttunk el.

8330 oldalnyi terjedelem

A honlap mögött több mint 8330 A4-es oldalnyi munkaügyi „okosság” van. 2008 óta 4946 olvasói kérdésre 4946 választ adtak szakértőink.

Sokoldalú keresőrendszer

8330 oldalnyi terjedelmet csak „okos” keresővel lehet feltárni. Szerkesztőink a jellemző tartalom alapján címkézik a cikkeket – e láthatatlan címkék is segítik olvasóinkat a megfelelő tartalom megtalálásában.

7 napos válaszadási garancia

Még a 8330 oldalnyi terjedelem sem garancia arra, hogy egy egyedi munkaügyi problémára választ találjanak előfizetőink – viszont a honlap főoldalán feltett kérdéseikre 7 napon belül választ adnak szerkesztőink e-mailben.

Nem csak munkaügy – adózás és társadalombiztosítás is

Szerzőink a válaszadásnál a munkaügyi vonatkozásokon túl kitérnek a kérdések adózási vonatkozásaira is (ha vannak), azért, mert meggyőződésünk, hogy ezzel is az előfizetőink pénzügyi eredményességét szolgáljuk.

Szerkesztőink vezető munkaügyi szakemberek

17 éve főszerkesztője a lapnak dr. Horváth István, aki kiemelkedő képességű szerkesztői-szerzői csapattal küzdött meg eddig a 4946 olvasói kérdéssel.

Szakképzési munkaszerződés - a lehetséges időtartam

Az Szkt. 83. §-ának (2) bekezdése szerint "szakképzési munkaszerződés a szakirányú oktatásban részt vevő tanulóval, illetve a képzésben részt vevő személlyel köthető
a) a...

Tovább a teljes cikkhez

Hallgatói munkaszerződés-kötés - nem a duális képzéstől függ

Az Nftv. 44. § (1) bekezdés a) pontja értelmében a hallgató hallgatói munkaszerződés alapján végezhet munkát a duális képzés képzési ideje alatt külső vagy belső gyakorlóhelyen,...

Tovább a teljes cikkhez

Szabadság elszámolása hosszabb teljes munkaidőben

Portásokat alkalmazunk heti 45 órás bejelentéssel. A beosztás szerinti napokon 12 órát dolgoznak. A szabadságot a beosztás szerinti napokon a beosztás szerinti órában számoljuk el. Egy...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Törvényi mértéken felül adott szabadság megváltása

Ha a munkavállalónak jutalmul adunk plusz 1 nap fizetett szabadságot a törvényi mértéken felül (mert jól dolgozott), és nem használja fel, felmondás esetén kötelesek vagyunk pénzben...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaidő-beosztás nonstop vendéglátásban

32 éve működő nonstop vendéglátóegység vagyunk. Jó pár éve 24 órás váltásokban dolgoznak munkavállalóink, kéthavi munkaidőkerettel, a napi munkaidő minimum 4 óra, maximum 24...

Tovább a teljes cikkhez

Elszámolás a munkaviszony megszűnésekor

Ha a munkavállalót felmentettük a munkavégzés alól, mikor kell kiadni a kilépő dokumentumait és elutalni a fizetését? Az utolsó munkanapját vagy a felmondási idő leteltét követő...

Tovább a teljes cikkhez

Munkaruha-ellenérték - bérből való levonása munkaviszony megszűnésekor

Társaságunk cafeteria keretében munkaruhát juttat dolgozóinak bizonyos összegben. A munkaruha kihordási idejét egy évben határozta meg. A cafeteriaszabályzat szerint időarányosan...

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusilletmény-megállapítás és a munkáltatói mérlegelés

Pedagógusok illetményének megállapításánál kötelező beépíteni a 3 évenkénti szakmai gyakorlati idő okán adható 2,5%-os emelést azoknál, akik 2023 decemberében a garantált...

Tovább a teljes cikkhez

Többlettanítási díj az átfedési időre

A Púétv. 130. §-a szerinti átfedési időre járó többlettanítási díj helyes értelmezéséhez szeretnénk segítséget kérni. Jár-e az átfedési időre díjazás azoknak az...

Tovább a teljes cikkhez

Polgármesteri és képviselő-testületi mandátum lejárta

2024 júniusában egy időben kerül sor az önkormányzati és az európai parlamenti választásokra, azonban a polgármester és a képviselő-testület mandátuma 2024 októberéig tart....

Tovább a teljes cikkhez

Pedagógusbér - sávok és csökkenthetőség

A 2024. évi tanárbéremelés érdekében az 1615/2023. Korm. határozat 6. pontja így rendelkezik: "a kormány felkéri a nem állami fenntartású köznevelési intézmények, valamint a Gyvt....

Tovább a teljes cikkhez

Rendszeres változás a délutáni műszakpótlékra jogosultságnál

A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése szerinti, ún. "délutáni műszakpótlék" szabályának alkalmazása során a "rendszeres változás" meghatározásakor alkalmazható-e az Mt....

Tovább a teljes cikkhez

Online változat

Nyomtatott változat

Egyedi adathordozó

7 napon belüli válaszadás

Plusz kreditpontok díjmentesen

Tematikus videók

Céginformáció (feketelista.hu)

Online változat

A Munkaügyi Levelek jelen online változata (előfizetés) két alapfunkciót lát el: a főoldalon található kereső segítségével kereshetővé teszi a honlap 2008 óta megjelent teljes tartalmát; az ugyanott található kérdezőmező segítségével pedig kérdés intézhető a szerkesztőséghez. Az online változat tartalma 2-3 hetente bővül a nyomtatott lapként megjelenő – azzal teljesen egyező – tartalommal. Az online változatban is kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol szerkezetben találhatók a cikkek, jelenleg összesen 4946 cikk (kérdés-válasz). A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Nyomtatott változat

A Munkaügyi Leveleket a hatályos munkaügyi szabályozásnak megfelelő igény hívta életre. A 2-3 hetente ma is megjelenő nyomtatott változat tartalma kizárólagosan az olvasó kérdez – a szerkesztőség válaszol logikára épül fel. Tartalomjegyzékét az olvasói kérdések képezik, melyek rövid címmel vannak ellátva – így a lap tartalma akár egy perc alatt áttekinthető. A nyomtatott változat (előfizetés) tartalmával folyamatosan bővül az azzal tartalmilag egyező jelen online változat. A lap első száma 2008. május 19-én jelent meg, legfrissebb lapszáma az 258-ik lapszám, amely az 4946-ik cikkel zárul. A szerkesztőség tagjait lásd itt. A nyomtatott változat
címlapja itt 
Munkaügyi Levelek legfrissebb szám
látható.
A Munkaügyi Levelek előfizetői (igénylés esetén) egyedi adathordozón is megkapják a lap teljes tartalmát a tárgyévet követő első negyedévben.

Egyedi adathordozó

A Munkaügyi Levelek teljes tartalma megjelenik minden naptári évet követő első negyedévben, melyet a lap előfizetői az előfizetés jogán (igénylés esetén) kapnak meg egyedi adathordozón lévő alkalmazás formájában.
Az alkalmazás mindig a 2008. május 19-én megjelent első lapszámtól a legutolsó naptári év decemberéig bezárólag tartalmazza valamennyi cikket, amely ebben az időintervallumban megjelent. Az alkalmazás tartalma így mindig az utolsó hozzáfűzött naptári év tartalmával bővül. Az alkalmazás egyszerű keresővel van ellátva, amelynek segítségével ugyanúgy kereshető a Munkaügyi Levelek tartalma, mint annak online változatáé. .
Az alkalmazás futtatásához szükséges rendszerkövetelmények:
minimális hardverigény: optikai meghajtóval rendelkező számítógép, minimum 500 MB szabad tárhely, az operációs rendszer Windows 7 vagy annál magasabb verzió. Az alkalmazás indítása után csak a képernyőn megjelenő utasításokat kell követni.

7 napon belüli válaszadás

Előfizetőink számára nyújtott személyi szolgáltatás, amely során egyedi munkaügyi kérdéseikre, problémáikra 7 naptári napon belül e-mailben írásos választ kapnak szerkesztőinktől. A szolgáltatás igénybevételéhez lásd: Tudnivalók kérdezőknek.

Plusz kreditpontok díjmentesen

A könyvvizsgáló, adótanácsadó, adószakértő és mérlegképes könyvelő előfizetőink társhonlapunkon, a kotelezotovabbkepzes.hu-n díjmentesen szerezhetnek újabb kreditpontokat a honlap tananyagainak megtekintésével. A kotelezotovabbkepzes.hu használata előzetes regisztrációhoz kötött, amely a személyes e-mail-cím megadásával elvégezhető a https://kotelezotovabbkepzes.hu/ regisztracio/ oldalon a tananyagok megtekintése előtt.

Tematikus videók

Így működik az eÁFA-rendszer 2024-től Megnézem

Számviteli változások 2024 Megnézem

Az adótörvények 2024. évi változásai Megnézem

Összes korábbi konferenciánk videón Megnézem

Céginformáció (feketelista.hu)

A feketelista.hu 10 közhiteles állami nyilvántartás összevonásával létrejött cégnyilvántartás, amely az adószám segítségével összekapcsolja és céghez köti az utolsó öt évben nyilvánosságra hozott különféle hatósági eljárásokat és törvénysértéseket.
Megnézem